خوزستان در نوروز از نگاه مسافران؛ فاقد امکانات و زیرساخت مناسب گردشگری

8

در سایه انتصاب استاندار امنیتی به عنوان مامور اداره خوزستان و سفرهای بی‌حاصل ابراهیم رئیسی در سه سال گذشته به این منطقه، این استان جنوبی ایران نه‌تنها از نظر توسعه عمرانی وضع نامشخصی دارد که توسعه شهری نیز در آن به‌شکل محسوسی کند یا متوقف شده است.

محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان، اعلام کرد تعداد مسافران نوروزی این استان به نسبت سال قبل کاهش یافته و بر اساس آمار‌های موجود، اقامت در خوزستان در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد و تعداد مسافران ورودی به این استان چهار درصد کمتر بوده است.

از نگاه فعالان محلی، نبود زیرساخت‌های گردشگری، افزایش هزینه‌های اقامت و بی‌توجهی به نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری استان از جمله عوامل موثر در کاهش تعداد مسافران نوروزی استان خوزستان است. در حالی که با توجه به وجود تعداد زیاد صنایع بزرگ و ثروتمند در بخش‌های مختلف از جمله فولاد، نفت و گاز و پتروشیمی، انتظار می‌رود اوضاع در این بخش از جنوب ایران برای ارائه خدمات و توسعه شهری و اجتماعی مناسب‌تر از سایر مناطق باشد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان خوزستان در شرایطی علت کاهش مسافران نوروزی این استان را تقارن تعطیلات نوروزی با ماه رمضان اعلام کرده که با وجود شرایط مشابه، اوضاع در سایر استان‌های ایران بهتر بوده است.

طبق آمارهای اعلام‌شده، تا پایان سومین روز از ماه فروردین تعداد سه میلیون و ۷۶ هزار و ۴۰۲ نفر از جاذبه‌های گردشگری، ۶۲۹ هزار و ۴۹۷ هزار نفر از مراکز تفریحی، ۹۵۹ هزار و ۴۶۲ نفر از مراکز تاریخی، ۴۸ هزار و ۴۰۷ نفر از مراکز فرهنگی، ۹۴ هزار و ۱۵۴ نفر از مراکز صنایع‌ دستی، ۲۹۱ هزار و ۵۶۰ از مراکز مذهبی و ۱۳ هزار و ۸۸۷ نفر از موزه‌های شهرهای مختلف استان خوزستان بازدید کرده‌اند؛ آماری که با توجه‌ به کاهش تعداد مسافران نوروزی، نشان‌ دهنده آن است که بسیاری از بازدیدکنندگان این مراکز ساکنان شهرهای مختلف خود استان بوده‌اند.

به گفته مسئولان ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی خوزستان، تعداد کسانی که در اقامتگاه‌های رسمی و غیررسمی و اضطراری این استان اقامت کرده‌اند، در مجموع ۴۷۴ هزار و ۳۲۸ نفر بوده است.

تجربه مسافران نوروزی استان خوزستان که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، حاکی از ناکافی بودن خدمات شهری در بخش‌هایی مانند بهداشت و زیرساخت‌های موردنیاز برای گردشگران است.

مشکلات در خوزستان به‌گونه‌ای است که به‌خصوص در شمالی‌ترین نقاط استان یعنی شهرهای مسجدسلیمان، هفتگل و منطقه لالی و جنوبی‌ترین مناطق یعنی اهواز، کارون، ماهشهر، شادگان، آبادان و خرمشهر گویی زندگی عادی شهری تا حدودی مختل شده است و زیر ساخت‌های لازم یا وجود ندارند یا آسیب‍‌ جدی دیده‌اند.

کمبود امکانات زیرساختی برای مسافران در خوزستان برای مسافرانی که گذشته پررونق این منطقه از ایران را هنوز به خاطر دارند، حسرت فراوانی به همراه می‌آورد. ضمن آنکه مسائل در شهرهای اهواز، ماهشهر، آبادان و خرمشهر به دلیل بارش‌های بهاره، آب‌گرفتگی معابر، تمیز نبودن سطح شهرها و آماده نوروز نبودن بیشتر است. برخی مسافران می‌گویند در شهرهایی همچون آبادان، ماهشهر، دزفول و خرمشهر مدیران شهری به پاکیزگی معابر و ارائه چهره‌ای نوروزی همانند دیگر شهرهای مسافرپذیر ایران، توجه کافی نداشته‌اند.

وضع نامطلوب ارائه خدمات شهری در شهرهای بزرگ استان خوزستان به ایام تعطیلات نوروز محدود نیست و شهروندان خوزستانی در سال‌های اخیر همواره از نحوه خدمات‌رسانی مدیران شهری به اشکال مختلف گلایه کرده‌اند. تصاویر زباله‌های انباشته‌شده در سطح شهرها، وضعیت نابسامان فاضلاب شهری و زیباسازی معابر با وجود جاذبه‌های گردشگری در خوزستان، بارها در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافته‌اند. قرار داشتن آبادان، خرمشهر و مینوشهر در محدوده منطقه آزاد اروند هم به جای فرصت‌سازی برای توسعه، با ایجاد تداخل در اجرای وظایف، اوضاع سیاسی و شهری در این بخش جنوبی خوزستان را پیچیده‌تر کرده است و هیچ‌ ارگانی حاضر نیست مسئولیت مشکلات شهری و عمرانی را بپذیرد.

یکی از روزنامه‌نگاران در خوزستان به ایندیپندنت فارسی گفت: «امسال مدیران شهری در اکثر شهرهای خوزستان به بهانه ماه رمضان، حتی برای استقبال از گردشگری نوروزی خود استان هم حداقل زمینه‌ها را فراهم نکرده‌اند.»

بی‌توجهی به پروژه‌های عمرانی گردشگری و ظرفیت بازارهای محلی و فرصت بهره‌ بردن کسب‌وکارها از موقعیت و مزایا در شهرهای دیگر خوزستان مانند بندر ماهشهر، هندیجان، امیدیه، بهبهان و اهواز عملا این مناطق را دچار محرومیتی عمیق‌ کرده است.

باتوجه به این مشکلا خوزستان که روزگاری نگین گردشگری ایران شناخته می‌شد، تا حدودی از فرصت جذب گردشگران بی‌بهره مانده است.

به گفته ساکنان، حادثه فروریختن برج متروپل در آبادان، خاموشی معابر اصلی و تفریحی شهر در اهواز، نبود امکانات اقامتی مناسب در دزفول، آلودگی گسترده سطح معابر در خرمشهر و سرکوب مردم در شهرهای ایذه و بهبهان طی دوسال گذشته ضربه سختی به وضعیت منطقه وارد کرد که سایه آن بر سر زندگی در بهار سال جدید هم سنگینی می‌کند.

از سوی دیگر، مدیران استان تبلیغ رسانه‌ای موثر برای معرفی جاذبه‌های متعدد و متنوع گردشگری را در اولویت دستور کار ندارند و عمده تبلیغات گردشگری در این استان به کاروان‌های راهیان نور و سفر به مناطق جنگی به‌جامانده از هشت سال جنگ ایران و عراق محدود است. این در حالی که خوزستان به دلیل وجود مجموعه‌ پرشمار ابنیه‌ و اماکن باستانی و تاریخی در کنار موقعیت جغرافیایی، یکی از مهم‌ترین و متنوع‌ترین مناطق گردشگری ایران محسوب می‌شود.