خیزش سراسری؛ تداوم اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها پیش از فراخوان سه‌روزه

2

دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر ایران خود را برای اعتراض‌های سه‌روزه آذرماه آماده می‌کنند. با این حال در آستانه این اعتراض‌ها، دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی بار دیگر جلو تفکیک جنسیتی در سلف این دانشگاه ایستادند با وجود بارش باران در تهران، غذای خود را به محوطه دانشگاه بردند و دختر و پسر کنار یکدیگر نهار خوردند.

هم‌زمان، دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف در حال پخش کردن برگه‌های فراخوان برای تجمع‌ها و اعتصاب‌های چهاردهم تا شانزدهم آذرند. دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران با پخش تراکت‌هایی در محیط دانشگاه و همچنین نصب فراخوان‌های شانزدهم آذر به درختان محوطه این دانشکده، ضمن یادآوری اینکه شانزدهم آذر در سال ۱۳۳۲ از این دانشکده آغاز شد، از دانشجویان دعوت کردند در این روز مهم، کنار مردم باشند و در اعتراض‌ها شرکت کنند.

اصناف در شهرهای مختلف ایران نیز با اعلام حمایت از اعتصاب‌های سراسری چهاردهم تا شانزدهم آذر، از پیوستن خود به اعتصاب‌ها از روز دوشنبه خبر دادند. این در حالی است که کامیون‌داران همانند هفته گذشته کماکان در اعتصاب‌اند. صبح یکشنبه تصاویری هم از اعتصاب سراسری رانندگان کامیون‌ در شهرهای شیراز، همدان و قروه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران و رانندگان سراسر ایران روز شنبه اعلام کرد که اعتصاب رانندگان در روز ۱۲ آذر در نقاط مختلف ایران ادامه یافته است.

اعتصاب سراسری رانندگان کامیون ایران از روز پنجم آذر آغاز شد و گفته می‌شود که هدف از این اعتصاب نه فقط طرح خواسته‌های صنفی، بلکه حمایت از معترضان در سراسر ایران است.

بنا به اعلام این تشکل صنفی، اعتصاب کامیون‌داران در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران تا شانزدهم آذر ادامه خواهد یافت. اتحادیه کامیون‌داران ایران در اطلاعیه خود اعلام کرد در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر ماه با اعتصاب‌های سراسری در ایران همراه خواهد شد. این اتحادیه در بیانیه خود، هرگونه ایجاد مزاحمت، ناامنی و سنگ‌پراکنی به سمت رانندگان خود را محکوم کرد.

کشاورزان اصفهانی نیز مقابل اداره آب استان در کنار پل خواجو تجمع اعتراضی برگزار کردند. این چندمین روز پیاپی است که کشاورزان به دلیل مشکلات صنفی خود در این محل تجمع می‌کنند.

از آغاز خیزش سراسری مردم ایران از ۲۶ شهریورماه تا دوازدهم آذر، ۴۷۰ معترض به دست نیروهای سرکوبگر کشته شده‌اند که ۶۴ نفر از کشته‌شدگان کودکان و نوجوانان بوده‌اند. به گزارش هرانا، شمار بازداشت‌شدگان تا این تاریخ ۱۸ هزار و ۲۱۰ نفر تخمین زده می‌شود. تاکنون هویت سه هزار و ۵۳۷ تن از بازداشت‌شدگان تایید شده است و از این تعداد ۵۸۴ نفر دانشجویند.

از آغاز اعتراض‌ها تا امروز، تعداد یک هزار و ۱۲۹ تجمع شهری و دانشگاهی در ۱۵۹ شهر برگزار و شمار دانشگاه‌های معترض ۱۴۳ مورد اعلام شده است.