دادگاه بغداد قاتل تحلیلگر عراقی را به اعدام محکوم کرد

9

دادگاهی در عراق یک عضو پیشین پلیس این کشور را به اتهام قتل هشام هاشمی، تحلیل‌گر مسائل راهبردی و امنیتی در عراق به اعدام محکوم کرد.

شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد که حکم اعدام «احمد حمداوی عوید» به دلیل قتل هشام هاشمی توسط دادگاه کیفری بغداد صادر شده است. بنا به اعلام شورای عالی قضایی عراق، این حکم قطعی نیست و امکان تجدید نظر وجود دارد.

هاشمی که یک کارشناس شناخته شده بین‌المللی در حوزه گروه‌های جهادی بود، در ژوئیه ۲۰۲۰ در خارج از خانه خود در بغداد توسط افراد مسلح موتورسوار به ضرب گلوله کشته شد.

یک سال پس از این ترور، تلویزیون دولتی عراق اعتراف‌های فردی را پخش کرد که گفته می‌شد مغز متفکر این سوء قصد بوده است. در این اعتراف تلویزیونی یک ستوان ۳۶ ساله گفت که هاشمی را با کلت کمری کشته است.

در آن زمان یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت که مظنون با کتائب حزب‌الله عراق مرتبط بوده است. کتائب حزب‌الله که هاشمی یکی از منتقدانش بود، یکی از گروه‌های عراقی است که به نزدیکی با ایران شهرت دارد.

افکار عمومی در عراق به ترور هاشمی واکنش نشان داد و چندین کشور غربی و همچنین سازمان ملل این اقدام را محکوم کردند.

هاشمی هنگامی که مردم عراق در سال ۲۰۱۹ علیه طبقه حاکم و فساد فراگیر در این کشور اعتراض‌های خیابانی خود را آغاز کردند، با آن‌ها همراهی کرد.