دامه اعتراضات و اعتصابات در ایران، ربوده شدن دانش‌آموزان در کردستان

6

تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور توسط ماموران در منطقه شوش تهران

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که عصر یک‌شنبه در محدوده بازار شوش تهران و همچنین خیابان فدائیان اسلام، ماموران انتظامی و امنیتی اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور کردند.

در این ویدئوها دیده می‌شود که کسبه و مغازه‌داران به دلیل شدت درگیری میان معترضان و نیروهای ضد شورش و همچنین شلیک پیاپی گاز اشک‌آور از سوی ماموران، وادار به تعطیلی کسب‌وکار خود شده‌اند.

بر اساس یکی از فیلم‌های منتشر شده، ماموران امنیتی با حضور در گذرگاه‌ها و پیاده‌روها در محله شوش، معترضان را هدف تیراندازی قرار داده‌اند. مشخص نیست که این شلیک‌ها با گلوله ساچمه‌ای صورت گرفته است یا گلوله جنگی.

در روزهای گذشته در حالی که اعتراضات سراسری در ایران چهارمین هفته خود را پشت سر می‌گذاشت، منطقه نازی‌آباد، از محله‌های جنوبی پایتخت، نیز صحنه تجمعات گسترده اعتراضی ساکنانش بود.

برخی تصاویر منتشر شده از این تجمعات نشان می‌دهد ازدحام جمعیت معترضان در این منطقه به حدی بود که ماموران امنیتی از برخورد خشونت‌آمیز با معترضان دست کشیدند و صرفا با مردم حاضر در خیابان‌ها همراه شدند.

استفاده لباس‌شخصی‌ها از کلاه بیسبال، نقاب سیاه یا انواع ماسک برای شناسایی نشدن هنگام دستگیری معترضان

 

خبرگزاری دولتی ایرنا روز یکشنبه به نقل وزارت ارتباطات مدعی شد محدودیت‌های اخیر در اینترنت بین‌الملل که بنا بر «ملاحظات و دستور مراجع ذی‌صلاح در روزهای گذشته و در بعضی ساعات روز ایجاد می‌شد» رفع شده است.

این ادعا در حالی است که بررسی‌های پایگاه خبری «زومیت»، مختص حوزه فناوری، نشان می‌دهد که این محدودیت‌ها به‌طور کامل رفع نشده است و علاوه بر اینستاگرام و واتساپ، پلتفرم‌های دیگر مانند لینکدین، اپ‌استور، گوگل‌پلی، وایبر و غیره همچنان فیلتر هستند و بدون استفاده از فیلترشکن امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد.

در همین حال بسیاری از شهروندان در نقاط مختلف ایران از قطع اینترنت خانگی و تلفن همراه یا وصل شدن‌های موقتی و کوتاه‌مدت و در بسیاری موارد تنها با فیلترشکن خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، اینترنت بین‌الملل روز شنبه از حدود ساعت ۱۰ صبح در ایران کاملا قطع شده بود و بیشتر کاربران فقط به خدمات داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات دسترسی داشتند.

فرمانده انتظامی ارومیه دلیل مرگ «نیما شفق‌دوست» نوجوان اهل ارومیه را «عفونت ناشی از گازگرفتگی سگ» عنوان کرد.

حسن شیخ‌نژاد روز یکشنبه ۲۴ مهر مدعی شد که نیما شفق‌دوست «حدود سه هفته پیش به علت این‌که توسط سگ گاز گرفته شده بود» به یک مراکز درمانی در ارومیه مراجعه کرد، اما از ادامه درمان در بیمارستان خودداری کرده و در خانه تحت مداوا قرار گرفته بود و «در نهایت به‌دلیل شدت عفونت فوت کرده است».

بر اساس گزارش‌های غیررسمی، نیما شفق‌دوست، ۱۶ ساله، در جریان اعتراض‌های ارومیه هدف گلوله قرار گرفت و پس از مجروح شدن به جای انتقال به بیمارستان به بازداشتگاه فرستاده شد و اواسط مهرماه در همان جا جان باخت.

منابع حقوق بشری کشته شدن او در جریان اعتراض‌ها را تایید کرده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران در آخرین گزارش خود که روز ۲۰ مهر منتشر کرد، کشته شدن ۲۳ کودک در جریان اعتراض‌ها پس از کشته شدن مهسا امینی، قربانی حجاب اجباری، را تایید کرد.

«ربوده شدن» دست‌کم پنج دانش‌آموز توسط نیروهای امنیتی در کردستان

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» روز یکشنبه از «ربوده شدن» دست‌کم پنج دانش‌آموز توسط نیروهای امنیتی طی روزهای گذشته در شهرستان سروآباد استان کردستان خبر داد.

بر اساس گزارش هه‌نگاو، همگی این دانش‌آموزان ۱۷ ساله بوده‌اند؛ پروا و شنیا حسینی روز ۲۰ مهر پس از هجوم نیروهای سپاه به دبیرستان دخترانه «سمیه» و اشکان ابراهیمی، آریا مرادی و مبین مرادی در حمله‌ای مشابه از دبیرستان «کاظمی» سروآباد ربوده ‌شده‌اند.

بر اساس این گزارش، تمامی این دانش‌آموزان حین شعارنویسی در مدرسه بازداشت شده‌اند و از بین آن‌ها تنها مبین مرادی پس از سه روز و در حالی که مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته بود، آزاد شده است.

از وضعیت و محل نگهداری چهار دانش‌آموز دیگر اطلاعاتی در دست نیست.