دانشجویان معترض: بنیادتان بر باد است

01

در تازه‌ترین دور اعتراض‌های سراسری در ایران، در حالی برخی از دانشگاه‌های تهران، از برگزاری کلاس‌های حضوری خودداری کرده‌اند، دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس دست به اعتراض زدند. دانشجویان شعار می‌دادند: «زن، زندگی و آزادی»، «دانشگاه آزاد است، بنیادتان بر باد است».

دانشجویان معترض همچنین خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند.

دانشگاه تربیت مدرس بعد از انقلاب فرهنگی، با هدف تربیت کادر هیئت علمی برای دانشگاه‌ها تشکیل شد. این دانشگاه تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد و از جمله فارغ التحصیلان آن می‌توان به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و عماد افروغ و معصومه ابتکار اشاره کرد.

دانشجویان در اعتراض‌های امروز خود از اساتید دعوت کرده‌اند «تا دست در دست» شاگردانشان، «در صفی متحد» قرار گیرند.

اعتراض‌های اخیر به دنبال کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، جوان کرد ۲۲ ساله، در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد. سپس یک هفته پیش با اعلام اعتصاب احزاب سیاسی کرد مخالف حکومت ایران، موجی از اعتراض شهرهای کردستان را فرا گرفت و به دیگر نقاط کشور رسید.

دوشنبه گذشته، دانشگاه‌های دولتی در تهران، پایتخت، نخستین تجمعات اعتراضی را سازمان دادند.

اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی به سرعت دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف ایران را فرا گرفت. در این مدت، ایرانیان معترض خارج کشور نیز تجمع‌های چندهزار نفره و کم‌سابقه‌ای را سازمان داده‌اند.

با شدت گرفتن اعتراضات و علی‌رغم هشدار مستمر مسئولان، شماری از استادان، چهره‌های دانشگاهی، فرهنگی و ورزشی از همکاری خود با نهادهای دولتی انصراف داده‌اند و برخی نامه‌های استعفای خود را منتشر کرده‌اند.

دانشگاه علم و صنعت؛ روسای دانشگاه جزئی از بدنه سرکوب‌اند

همزمان شماری از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در بیانیه‌ای نوشتند «مسئولان دانشگاه‌ها عملا با نهادهای امنیتی همکاری می‌کنند و جزئی از بدنه سرکوب در کشور شده‌اند.»

آنها نوشته‎اند «شما، اساتید دانشگاه، هنوز همصدا و همپای صدای اعتراض دانشگاه نشده‌اید». دانشجویان معترض نوشته‌اند «سکوت شما به معنای تایید سرکوب و ستم‌هاست.»

دانشگاه علم و صنعت از نخستین دانشگاه‌هایی بود که ۲۹ شهریور به اعتراضات پیوست.

محتوا در دسترس نیست

در Instagram بیشتر ببینیدبی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram, 2

آنها نوشته‌اند «صدای دانشگاه آنقدر رسا و بلند بود که نظم کنونی مجبور به تعطیلی این هفته دانشگاه و سرکوب گسترده دانشگاه و بازداشت فله‌ای دانشجویان شد.»

آنها ادامه دادند «امروز همه اقشار جامعه با هم در این اعتراضات همنوا و همپا شدند.»

درخواست اعتصاب نهادهای صنفی فرهنگیان

عتصاب پیروز نامی، دبیرکل کانون صنفی معلمان خوزستان، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‎های فرهنگیان ایران

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر، اعتصاب پیروز نامی، دبیرکل کانون صنفی معلمان خوزستان در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‎های فرهنگیان ایران

با ادامه اعتراضات به مرگ مهسا امینی در شهرهای مختلف ایران، بزرگترین تشکل سراسری و صنفی فرهنگیان خواستار خودداری از رفتن به کلاس‌های درس توسط معلمان شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از معلمان و دانش آموزان خواسته «در روزهای دوشنبه ۴ مهر و چهارشنبه ۶ مهر» از رفتن به کلاس‌های درس در سراسر ایران خودداری کنند.

روز سه شنبه ۵ مهرماه در ایران تعطیل رسمی است.

این تشکل صنفی فرهنگیان می‌گوید که این دعوت به دلیل اعتراض به «سرکوب گسترده اعتراضات» و «دستگیری تعدادی از دانش آموزان،‌ دانشجویان و معترضان خیابانی» و پادگانی شدن برخی مدارس است.

با دستور غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه ایران «شعب ویژه رسیدگی به جرایم علیه امنیت عمومی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دادگاه انقلاب و دادگاه تجدیدنظر تشکیل شده است.»

ایران دسترسی به اطلاعات درباره اعتراضات‌ را به شدت محدود کرده است و تا کنون از وضعیت مدارس کشور اطلاعی در دست نیست.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، چتر سراسری کانون‌های صنفی معلمان در ایران است.

این تشکل صنفی در سال‌های گذشته بارها در اعتراض به وضعیت معلمان و دانش‌آموزان دست به اعتصاب زده بود.

تعطیلی برخی کلاس‌های دانشگاه شریف

تجمع شنبه شب دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در محکومیت مرگ مهسا امینی توسط گشت ارشاد

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر، تجمع شنبه شب دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در محکومیت مرگ مهسا امینی توسط گشت ارشاد

کانال تلگرامی «روزنامه شریف» که اخبار دانشگاه صنعتی شریف تهران را منتشر می‌کند هم خبر از اعتراض برخی از اساتید این دانشگاه و لغو کلاس‌هایشان در اعتراض به دستگیری دانشجویان داده است.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شریف نیز در نامه‌ای خطاب به روسای این دانشگاه، ضمن درخواست از مسئولان دانشگاه برای پیگیری وضعیت دانشجوهای دستگیرشده و آزادی آن‌ها و از «تصمیمات دوگانه» دانشگاه در زمینه روی آوردن به آموزش مجازی انتقاد کرده بود و از دانشجویان خواسته بود در کلاس‌های درس شرکت نکنند.