دربی بدون تماشاگر برگزار می‌شود؛ آلودگی هوا یا ترس از شعارها؟

۰۱

شورای تامین استان تهران ظهر یکشنبه ۲۷ آذر اعلام کرد که دیدار سنتی تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران، ملقب به دربی، پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام در همان موعد قبلی یعنی سه‌شنبه ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران، در ورزشگاه آزادی انجام خواهد شد؛ اما این بازی بدون تماشاگر برگزار می‌شود و هواداران دو تیم نمی‌توانند به ورزشگاه بیایند.

از زمان شروع همه‌گیری کرونا، مانند بسیاری از نقاط دنیا، مسابقات ورزشی در ایران هم بدون حضور تماشاگران برگزار شدند؛ اما در ادامه با ورود واکسن‌های خارجی به ایران و کاهش قابل‌توجه تعداد تلفات و مبتلایان، مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در فصل جدید، با حضور هواداران و پر شدن دست‌کم ۳۰ درصد ظرفیت صندلی‌های ورزشگاه‌ها برگزار شدند.

تا پیش از شروع خیزش سراسری مردمی علیه جمهوری اسلامی، حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها ادامه داشت؛ اما بالا گرفتن اعتراض‌های خیابانی و تلاش مردم ایران برای براندازی حکومت اسلامی، باعث شد شورای تامین امنیت استان تهران که شماری از نیروهای وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران آن را تشکیل می‌دهند، تصمیم بگیرد برای مقابله با شعارهای سیاسی هواداران فوتبال، دوباره حضور مردم در ورزشگاه‌ها را ممنوع کنند.

به همین دلیل است که از نگاه بسیاری از تحلیلگران سیاسی و ورزشی، برگزاری دربی تهران بدون تماشاگر در روز سه‌شنبه، احتمالا به دلیل ترس حکومت جمهوری اسلامی از تجمع ۸۰ هزار نفر در ورزشگاه آزادی تهران است، نه آلودگی هوا. باز بودن تمامی ادارات و مجتمع‌های ورزشی و فرهنگی در تهران مانند سینماها، از دلایل منتقدان برای دروغ بودن بهانه «آلودگی هوا» در بی‌تماشاگر برگزار شدن دربی تهران است.

این خبر در حالی منتشر شد در روزهای اخیر، برخی افراد نزدیک به حکومت، تلاش داشتند با دعوت افرادی گلچین‌شده مانند نیروهای بسیج، سرکوبگران نظامی و کارمندان وزارتخانه‌های دولتی و سازمان‌های حکومتی برای تماشای دربی، نمایش حضور ۵۰ هزار نفر تماشاچی در ورزشگاه آزادی را اجرا کنند تا بدین طریق برای رسانه‌های خارجی و دولت‌های دیگر، از «امنیت کامل در ایران و تمام شدن اعتراض‌ها» دم بزنند. برنامه‌ای که با اعلام فراخوان مردمی سه روزه برای اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها گسترده در روزهای ۲۸ تا ۳۰ آذر در ایران، دیگر امکان اجرا ندارد.

پیش از این در روز شنبه ۲۶ آذر، خبرهایی درباره لغو مسابقه پرسپولیس و استقلال به دلیل آلودگی هوای تهران منتشر و گفته شد که ممکن است دربی تهران در هفته‌های پایانی لیگ برتر برگزار شود، اما حالا به نظر می‌رسد مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی که نماینده‌ای به نام مهدی تاج را روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال دارند، تصمیم گرفته‌اند از فرصت آلودگی هوای تهران نهایت استفاده را ببرند و علاوه بر مقابله با احتمال اعتراض‌ها، با مشکل ندادن اجازه به زنان برای ورود به ورزشگاه آزادی نیز مواجه نشوند؛ مسئله‌ای که فیفا روی آن پافشاری دارد، اما جمهوری اسلامی بر اساس فتوای علی خامنه‌ای، جز در مواردی محدود و نمایشی، علاقه‌ ندارد آن را عملی کند.

از سوی دیگر، دستور شورای تامین برای برگزاری دربی بدون حضور تماشاگران، بار دیگر نشان داد که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی حتی برای برگزاری یک مسابقه با حضور تماشاگران هم کمترین استقلالی ندارد.

اسنادی که گروه بلک ریوارد با هک خبرگزاری فارس منتشر کرد، نشان داد که مهدی تاج با وعده «اجرای منویات رهبر جمهوری اسلامی» و با حمایت مستقیم سپاه پاسداران و به شرط لاپوشانی فساد مالی‌ خود از طریق نهادهای امنیتی، به ریاست این فدراسیون رسیده است.