در زاهدان «اوضاع جنگی است»

8

شاهدان عینی از شهرهای سیستان و بلوچستان می‌گویند زاهدان و چند شهر دیگر این استان بعد از شلیک مستقیم به نمازگزاران و معترضان در روز جمعه و نزدیک مسجد مکی این شهر، وضعیت امنیتی و نظامی به خود گرفته است.

یک شاهد عینی می‌گوید علاوه بر حضور گسترده نظامیان در سطح شهر و جلوگیری از شکل گیری هر تجمعی در خیابان‌ها «ماموران با لباس بلوچی به مردم – حتی در صف نانوایی – تیراندازی می‌کنند … مغازه‌ها را آتش می‌زنند… بعضی از ترس بازداشت سایر جوانان و مردان، جنازه کشته شده خود را به خانه برده‌اند تا شناسایی نشود».

یک شاهد عینی دیگر اوضاع در زاهدان را «جنگی» خوانده و می‌گوید «خرابکاری با لباس بلوچی» برای این ادعا که شهر با «تهدیدهای تروریستی» روبروست بهانه شده است.

«کسی نیست بپرسد، یعنی تهدیدهای امنیتی دقیقا بعد از شلیک به نمازگزاران در روز جمعه شروع شده؟»

پیش‌تر مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان هم گفته بود:‌ «اکثر تیرها به سرو قلب نمازگزاران شلیک شده ومشخص است که کار تک تیراندازها بوده است.»

به گفته امام جمعه اهل سنت «بیش از ۴۰ نفر نمازگزار» در جریان تیراندازی ماموران امنیتی کشته شده‌اند اما شاهدان عینی از این شهر می‌گویند آمار «بسیار فراتر» از این است و همزمان حال بسیاری از ۱۰۰ مجروح این واقعه حالشان وخیم است.