ده‌ها نفر از کارکنان معترض پارس جنوبی مقابل وزارت نفت بازداشت شدند

Screen Shot 2022-09-03 at 12.01.06 PM

دو روز پس از بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از مجتمع پارس جنوبی در بوشهر، ده‌ها نفر از کارکنان رسمی شاغل در سکوهای گازی پارس جنوبی که قصد برگزاری تجمع اعتراضی مقابل ساختمان وزارت نفت در تهران را داشتند، بازداشت شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داد که بر اساس فراخوانی که از پیش منتشر شده بود، شماری از کارکنان رسمی صنعت نفت شاغل در برخی مراکز عملیاتی در نقاط مختلف کشور روز شنبه، ۱۲ شهریور، به تهران آمدند و قصد برگزاری تجمع اعتراضی مقابل ساختمان وزارت نفت را داشتند.

بر اساس گزارش این اتحادیه، این کارکنان معترض با برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی روبه‌رو شدند و تعدادی از تجمع‌کنندگان پس از بازداشت به پایگاه سوم پلیس اطلاعات و امنیت (نیلوفر-شهید قندی) منتقل شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشت: «تعداد بازداشت‌ها به ۶۷ تن رسید و ماموران در حال اخذ تعهد از آنان هستند.»

همچنین بر اساس این گزارش، تلفن‌ همراه این کارکنان صنعت نفت ضبط شده و قرار است آنان به بازداشتگاه منتقل شوند.

کارکنان رسمی پارس جنوبی با در دست گرفتن پلاکاردهایی به محقق نشدن مطالبات خود و همچنین مشکلاتی چون دستمزدهای ناکافی، عدم اجرای قوانین مصوب، ساعات کاری غیرعادلانه، مالیات‌ زیاد و کیفیت پایین خدمات بهداشت و درمان معترض بودند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که معترضان خواهان اجرای کامل و فوری ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان رسمی وزارت نفت و پرداخت کل حقوق معوقه‌ ناشی از اجرای این ماده هستند.

بر اساس این ماده قانونی که در سال ۱۳۹۳ برای اجرا ابلاغ شده، کارکنان بخش عملیات وزارت نفت از چارچوب قانون خدمات مدیریت کشوری مستثنی هستند.

اعتراضات کارکنان رسمی پارس جنوبی دو روز پس از دیدار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از مناطق نفتی استان بوشهر از جمله پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی رخ می‌دهد.

در سال‌های اخیر همزمان با افزایش اعتراضات صنفی و کارگری در سراسر ایران، کارگران صنعت نفت ایران نیز بارها تجمع اعتراضی برگزار کردند و دست به اعصاب زدند.

تیرماه سال گذشته، اعتصاب کارگران پیمانکاری، پروژه‌ای و روزمزد صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران به بسیاری از شهرهای ایران گسترش یافت و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.

امسال نیز، در اوایل تیرماه، اتحادیه آزاد کارگران ایران از اعتصاب سراسری کارگران داربست‌بند شاغل در پروژه‌های نفتی ایران خبر داد.

در این مدت شرایط کاری و معیشتی کارگران و کارکنان صنعت نفت ایران بهبود نیافته و اواسط مردادماه هم شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اعلام کرد که ۳۵ کارگر این پالایشگاه به دلیل گرمای هوا از حال رفتند.