ده‌ها نماینده در شورای حقوق بشر سازمان ملل جلسه سخنرانی وزیر خارجه ایران را ترک کردند

10

ده‌ها تن از نمایندگان و اعضای هیئت‌های سازمان‌های غیردولتی حاضر در نشست روز نخست اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با آغاز سخنرانی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، سالن را به نشانه اعتراض ترک کردند.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه هشتم اسفند در شرایطی نطق خود را آغاز کرد که بخش زیادی از تالار سخنرانی خالی شده بود.

مسیح علی‌نژاد و شماری از کنشگران ایرانی در روزهای اخیر از دعوت‌شدگان به نشست شورای حقوق بشر خواسته بودند هنگام سخنرانی حسین امیرعبداللهیان، که «نماینده یک حکومت سرکوبگر است»، سالن را ترک کنند.

پیش از درخواست کنشگران ایرانی، مدیر دیده‎‌بان حقوق بشر و لردهای مجلس اعیان بریتانیا تأکید کرده بودند خروج از جلسه‌ای که نماینده یک رژیم سرکوبگر در آن به توجیه سیاست‌های حکومت خود بپردازد، اقدامی در راستای دفاع از حقوق بشر است.

تا پیش از این، خروج دسته‌جمعی بخش بزرگی از حاضران در یک نشست با حضور مقامات ارشد حکومت اسلامی، در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و به هنگام سخنرانی‌های او در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رخ داده بود.

ترک سالن برای شرمسار کردن یک حکومت، یک رویه غیرمعمول در نشست‌های مهم بین‌المللی است. اما اعتبار جمهوری اسلامی ایران نزد جامعه جهانی در دوره اخیر به‌دلیل برخورد خشونت‌بار با معترضین داخل کشور، متزلز‌ل‌تر از پیش شده است.