«دوربین شناورهای آمریکایی که ایران توقیف کرده بود مفقود شده است»

۴

به گفته یک مقام آمریکایی پس آنکه نیروی دریایی ایران در مواجهه با ناوشکن های آمریکا، قایق های بدون سرنشین توقیف شده این کشور در دریای سرخ را به ایالات متحده پس داده، دوربین این شناورها مفقود شده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است: «مشخص نیست که ایرانی‌ها دوربین‌ها را نگه داشته‌اند یا زمانی که آنها شناورهای بدون سرنشین را از دریای سرخ بیرون آوردند و بعدا آنها را دوباره به آب انداختند، دوربین ها در آب غرق شده است.»

مقامات آمریکایی گفته اند که دوربین ها، رادارها و سایر تجهیزات روی پهپادها به صورت تجاری در دسترس است و جزو فناوری های طبقه بندی شده نیست اما حفظ دوربین‌ها و بازرسی تجهیزات این شناورها از نزدیک می‌تواند تصور بهتری از قابلیت‌های این سامانه به ایران بدهد.

بر اساس این گزارش نیروی دریایی ایالات متحده شبکه ای از حسگرهای پیشرفته هوایی و دریایی را در منطقه مستقر کرده است که به نام «تسک فورس ۵۹» شناخته می شود که با استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر فعالیت های ایران در دریا و تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی طراحی شده است.

ایالات متحده اولین بار استقرار شناورهای بدون سرنشین را نزدیک به یک سال پیش آغاز کرد. این شناورها به نیروی باد و خورشید متکی و مجهز به دوربین، رادار و سایر حسگرها هستند.

ایران: شناورها مزاحم دریانوردی بودند؛ آمریکا: ۲۰۰ روز ماموریت بدون حادثه داشتند

ناوشکن جماران

منبع تصویر، FARSNEWS

ایالات متحده اطلاعیه ارتش ایران درباره مزاحمت دو شهپاد ( شناور هدایت‌پذیر از دور) آمریکایی را که اخیرا توسط ایران در دریای سرخ برای مدتی کوتاه توقیف شده بود، رد کرده و گفته این دو شناور بیش از ۲۰۰ روز است که در منطقه بدون هیچ حادثه ای در ماموریت بوده‌اند.

روابط عمومی ارتش ایران پیش از این دراطلاعیه‌ای خبر داده بود که ناوشکن «جماران» نیروی دریایی این کشور «در حین اجرای ماموریت» در دریای سرخ، دو شناور ویژه‌ «داده برداری» آمریکایی را توقیف کرد.

ارتش ایران درباره جزئیات این توقیف گفته ناوشکن ایرانی در حین گشت‌زنی در دریای سرخ با چندین شناور کوچک آمریکایی روبرو شده که در مسیر بین‌المللی بوده‌اند. ایران می‌گوید از «کنترل کننده» خواسته بوده که به این نوع حرکت شناورهای آمریکایی خاتمه دهد یا مسیر حرکت را تغییر بدهد.

ارتش ایران می‌گوید «پس از بررسی های لازم و اطمینان از امنیت دریانوردی» این شناورها در منطقه ای امن رها شده و توسط یگان های امریکایی دریافت شد.

تلویزیون ایران هم تصاویری از این دو شهپاد منتشر کرده است.

آمریکا گفته های ارتش ایران را مبنی بر اینکه دو شناور بدون سرنشین ایالات متحده در مسیر کشتیرانی بین‌ا‌لمللی بوده‌اند را رد کرده است.

نیروی دریایی آمریکا گفته این دو شناور متعلق به ایالات متحده هیچ خطری برای دریانوردی بین‌المللی نداشته اند.

یک مقام نظامی آمریکایی که نام وی منتشر نشده به خبرگزاری رویترز گفته است که ایرانی ها احتمالا قصد داشتند این دو شناور را به طور پنهانی با بیرون کشیدن از آب و پوشاندن آن با برزنت تصرف کنند.

به گفته این مقام دفاعی امریکا، ایران ابتدا در اختیار داشتن شناورهای آمریکایی را رد کرده بود اما پس از حضور ناوشکن‌های آمریکا در نزدیکی منطقه‌ای که شناورها توسط ایران توقیف شده بودند، آنها را به آمریکا پس دادند.

رویترز می گوید به نظر می رسد تصاویر تلویزیون ایران که روز جمعه پخش شد نشان می دهد بیش از دوازده نفر از پرسنل نیروی دریایی ایران در حال هل دادن دو شناور بدون سرنشین آمریکا از عرشه شناور خود به داخل دریا هستند.

این دومین حادثه مشابه در روزهای اخیر است.

پیشتر و در اوایل همین هفته هم آمریکا اعلام کرده بود که ایران قصد داشته یک شناور بدون سرنشین این کشور را توقیف کند اما این اقدام را خنثی کرده. دو روز پیش مقام‌های آمریکایی گفته‌ بودند که سپاه پاسداران یک شناور بدون‌ سرنشین این کشور را در آب‌های خلیج فارس را برای ساعاتی توقیف کرده، اما این حادثه با نزدیک شدن یگان‌های نیروی دریایی آمریکا بدون درگیری پایان یافته است. اما خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت «قایق بدون سرنشین آمریکایی که ارتباطات ناوبری آن قطع شده بود، توسط شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس توقیف شده بود.»

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ماموریت شناورهای بدون سرنشین در منطقه را سال گذشته آغاز کرد.

حوادث اخیر در درحالی اتفاق افتاده که تنش دریایی میان دو کشور در دو سال گذشته تا حدی فروکش کرده بود.

بعد از خروج دولت قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای برجام و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تنش‌ها در خلیج فارس افزایش یافته بود.