دولت آمریکا محدودیت‌های مربوط به ارائه خدمات اینترنتی به ایران را کاهش می‌دهد

Screen Shot 2022-09-23 at 10.33.03 PM

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت ایالات متحده آمریکا روز جمعه، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲، اعلام کرد برخی محدودیت‌های صادراتی اعمال شده علیه ایران را کاهش می‌دهد، تا دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت، که جمهوری اسلامی به‌دلیل مقابله با تظاهرات‌های خیابانی سرعت آن را در روزهای اخیر به‌شدت کاهش داده است، تسهیل شود.

به این ترتیب آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در اظهارنظری گفت این اقدام دولت جو بایدن را باید تلاشی دانست در جهت مقابله با جمهوری اسلامی که مقام‌هایش می‌خواهند مردم ایران را در «انزوا» و «تاریکی» نگه دارند. وزیر خارجه ایالات متحده در عین حال گفت:«این گامی ملموس است به‌منظور حمایت معنادار از ایرانی‌هایی که خواستار رعایت حقوق اولیه خود هستند.»

به‌گفته بلینکن، دولت متبوعش در تلاش است تا به مردم ایران کمک کند که «بتوانند آزادانه به اطلاعات موجود در فضای مجازی دسترسی داشته باشند.» وزیر خارجه دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، همچنین گفت:«روشن است حکومت ایران از مردم خود می‌ترسد.»

از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرد کاهش این محدودیت‌های صادراتی به مردم ایران کمک می‌کند تا به برخی نرم‌افزارها، از جمله ضد ویروس‌ها و خدمات مربوط به ویدئو کنفرانس، دسترسی داشته باشند و واقعیت‌های ایران به درستی در جامعه بین‌المللی منعکس شود.

والی ادیمو، قائم مقام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، هم در اظهارنظری در همین زمینه گفت این اقدام دولت آمریکا به شرکت‌های فناوری اجازه می‌دهد تا «گستره خدمات اینترنتی در دسترس ایرانی‌ها را گسترش دهند.»

آنتونی بلینکن، جدای از اظهاراتی که پیش‌تر به آن اشاره شد، در حساب کاربری توییترش نوشت دولت آمریکا در راستای «پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات» اقداماتی قانونی انجام داده است تا مردم ایران بتوانند، به‌منظور «مقابله با سانسور دولتی»، دسترسی بیشتری به «امکانات ارتباطی دیجیتالی» داشته باشند.

به‌گفته وزیر خارجه آمریکا، دولت جو بایدن توانسته است «مجوز عمومی» این امر را از مراجع قانونی ایالات متحده به‌دست آورد.

ایلان ماسک، سرمایه‌دار آمریکایی، نیز در واکنش به توییت بلینکن نوشت در حال فعال کردن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای ایرانی‌ها است. او پیش‌تر نیز گفته بود از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواسته است تا مجوزهای لازم به‌منظور عملی کردن این اقدام را صادر کند؛ خواسته‌ای که با استقبال وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز مواجه شده است.

ماسک در حساب کاربری توییترش نوشت:«استارلینک برای معافیت از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران اقدام خواهد کرد.»

با تمامی این اوصاف، برخی رسانه‌ها از قول مقام‌های دولت آمریکا نوشتند ممکن است تاثیرات ناشی از اقدام‌ اخیر دولت آمریکا به‌سرعت قابل مشاهده نباشد.

همزمان با این تحولات، یک گروه از قانونگذاران آمریکایی، که نماینده‌های هر دو حزب حاکم بر آمریکا در آن حضور دارند، نیز با ارسال نامه‌ای به جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از او خواستند تا محدودیت‌های ارائه خدمات اینترنتی به ایران را کاهش دهد.