دومین حمله در شرق بیت‌المقدس؛ ۲ اسرائیلی توسط نوجوان ۱۳ ساله فلسطینی مجروح شدند

۰۲

پلیس اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که یک نوجوان فلسطینی دو نفر را در بخش شرقی بیت‌المقدس به ضرب گلوله مجروح کرد.

این حمله ساعاتی پس از تیراندازی جمعه شب در بخش شرقی بیت‌المقدس صورت می‌گیرد که هفت کشته بر جای گذاشت. دور تازه تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها به دنبال حمله ارتش اسرائیل به یک اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنین آغاز شد. در این حمله ۹ فلسطینی کشته شدند.

به گفته پلیس اسرائیل حمله روز شنبه حدود ساعت ۱۰:۴۵ صبح در نزدیکی مجموعه باستان‌شناسی «شهر داوود» در شرق بیت‌المقدس صورت گرفت. در این حمله دو مرد اسرائیلی ۲۳ و ۴۷ ساله مجروح شدند.

بنا به گزارش‌ها عامل این حمله یک نوجوان ۱۳ ساله فلسطینی بود که توسط عابرانی که اجازه حمل سلاح داشتند «مجروح» شد.

پلیس اسرائیل اعلام کرده است که ۴۲ مظنون به نقش‌آفرینی در حمله جمعه شب در نزدیکی یک کنیسه را بازداشت کرده است. این حمله مرگبارترین حادثه مشابه در بیت‌المقدس طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. عامل این حمله که یک فلسطینی ۲۱ ساله بود پس از تعقیب و گریز به ضرب گلوله پلیس اسرائیل کشته شد.

نیروهای اسرائیل  به دنبال دو حمله اخیر و به دستور مقام‌های این کشور در «بالاترین سطح هشدار» قرار دارند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال حمله جمعه شب وعده داد که «تدابیری فوری» اتخاذ خواهد شد. او در عین حال از شهروندان اسرائیلی خواست تا اجرای «عدالت» را به ارتش و پلیس این کشور بسپارند و از اقدام خودسرانه بپرهیزند.

گروه حزب الله لبنان ضمن استقبال از حمله جمعه شب در شرق بیت‌المقدس از آن به عنوان اقدامی «قهرمانانه» یاد کرد. این در حالی است که سازمان ملل، ایالت متحده آمریکا، فرانسه، ترکیه، اردن و امارات عربی متحده این حمله را محکوم کرده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار است طی روزهای آینده به بیت‌المقدس و رام‌الله سفر کند.

اسرائیل حمله به اردوگاه آوارگان در جنین را به عنوان اقدامی «پیشگیرانه» علیه یکی از هسته‌های گروه «جهاد اسلامی» توجیه کرده است. مقام‌های اسرائیل مدعی شده‌اند که یکی از هسته‌های این گروه فلسطینی در حال برنامه‌ریزی برای انجام حمله بوده است.

اتحادیه اروپا: اسرائیل از نیروی مرگبار تنها به عنوان آخرین گزینه ممکن استفاده کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که «قاطعانه» دو حمله اخیر در شرق بیت‌المقدس را محکوم می‌کند. او در عین حال از اسرائیل خواست تا استفاده از «نیروی مرگبار» را تنها به عنوان آخرین گزینه در نظر داشته باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از دو طرف خواست تا برای کاهش تنش و افزایش هماهنگی در زمینه امور امنیتی تلاش کنند.

وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها خواستار «خویشتنداری حداکثری» همه طرف‌ها شد. مسکو همچنین مراتب «نگرانی عمیق» خود از وضعیت کنونی را اعلام کرد.

از سوی دیگر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در صفحه توئیتر خود نوشت که از حمله «وحشتناک» جمعه شب در شرق بیت‌المقدس «عمیقا آشفته» شده است. وزارت خارجه‌ آلمان پیش از این حمله جمعه شب همزمان با روز بین‌المللی قربانیان هولوکاست را محکوم کرده بود