دو استاد دانشگاه هنر تهران به دلیل همراهی با اعتراضات تعلیق شدند

۵

امیر مازیار عضو هیات علمی دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران از تعلیق خود و همچنین کوروش گلناری دیگر استاد این دانشگاه خبر داد.

آقای مازیار روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در شبکه اجتماعی اینستاگرام نامه تعلیق خود را که از سوی رئیس دانشگاه هنر صادر شده، منتشر کرد.

طبق این حکم، او «از کلیه‌ ساحت‌های آموزشی و پژهشی تا زمان رسیدگی در مراکز ذیصلاح، محروم» شده است.

این استاد دانشگاه نوشت: «بر اساس اطلاعاتی که دارم کوروش گلناری عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و مدیر گروه مجسمه‌سازی هم تعلیق شده ‌است.»

او افزود: «برخی دیگر از همکاران نیز تحت فشارهای گوناگون، از جمله برای امضا یا نگارش نامه‌هایی قرار دارند، امری که در دیگر دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی و پژوهشی هم اتفاق افتاده ‌است.»

او به تداوم «روند بازنشستگی اجباری استادان» در دانشگاه آزاد نیز اشاره کرد و ادامه داد: «اخیرا دکتر موسی اکرمی عضو گروه فلسفه واحد علوم و تحقیقات بازنشسته شده‌» است.

دانشگاه هنر تهران طی ماه‌های اخیر به یکی از کانون‌های اعتراضات دانشجویان کشور تبدیل شده بود و تصاویر متعددی حاکی از همراهی آنها با اعتراضات مردمی سراسر کشور و مقاومت علیه سرکوب منتشر شد.

در این میان برخی اقدامات دانشجویان مجسمه‌سازی این دانشگاه از جمله ساخت سنگ قبرهای نمادین در محوطه دانشگاه به یاد معترضانی که به دست نیروهای امنیتی کشته شدند، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است.

شماری از دانشجویان دانشگاه هنر تهران در آخرین روزهای دی ماه با انتشار بیانیه‌ای پرده از فشارهای امنیتی علیه خود برداشتند.

اوایل بهمن ماه، جمعی از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در همبستگی با اعتصاب دانشجویان دانشگاه هنر اقدام به تجمع کردند.

در هفته‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از اخراج یا تعلیق استادان دانشگاه به دلیل همراهی با دانشجویان معترض منتشر شده است.

به عنوان نمونه، پیشتر منابع دانشجویی در ایران از اخراج دست‌کم ۱۱ استاد مدعو دانشگاه فردوسی مشهد به دلیل حمایت از دانشجویان معترض و دفاع از حقوق آنها خبر داده‌اند.

دانشگاه بهشتی تهران نیز یکی دیگر از کانون‌های آموزش عالی ایران است که طی ماه‌های اخیر بیشترین تعداد اخراج و تعلیق اساتید را شاهد بوده است. امیر نیک‌پی استاد جامعه‌شناسی این دانشگاه، نگار ذیلابی، استاد دانشکده الهیات، محمد راغب، استاد دانشکده ادبیات، و اسلام ناظمی، استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی از جمله این اساتید تعلیقی هستند.