دو برادر ایرانی‌تبار در سوئد به جرم جاسوسی برای روسیه به حبس طولانی محکوم شدند

Screen Shot 2023-01-19 at 10.57.47 AM

دو برادر ایرانی‌تبار به جرم جاسوسی برای روسیه و اداره ضد اطلاعات ارتش این کشور (جی.آر.یو) در پایان محاکمه‌ای که بزرگ‌ترین پرونده جاسوسی دهه‌های اخیر در سوئد به‌شمار می‌رود، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

پیمان کیا، برادر بزرگ‌تر به حبس ابد و برادرش پیام کیا به ۹ سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شده است. حبس ابد طبق قوانین قضایی سوئد معمولا به معنای ۲۰ تا ۲۵ زندان است.

دادگاه منطقه‌ای استکهلم روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه ضمن اعلام احکام صادر شده در این پرونده تصریح کرد: «هیچ تردیدی نیست که این دو برادر در همکاری و مشورت با یکدیگر به شکلی غیرقانونی، در راستای منافع روسیه و اداره ضد اطلاعات ارتش آن کشور اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کرده و این اطلاعات را با هدف ضربه زدن به امنیت سوئد در اختیار یک قدرت خارجی قرار داده‌اند.»

گزارش‌ها حاکی است که این پرونده بزرگ‌ترین و زیان‌بارترین چالش جاسوسی سوئد در دهه‌های اخیر به‌شمار می‌رود، زیرا بخشی از اطلاعاتی که برادران کیا در اختیار روسیه قرار داده‌اند فهرست کامل تمامی کارکنان نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور است.

دادستانی سوئد به جرم انتقال اطلاعات حساس به نهادهای امنیتی روسیه در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ علیه آنها کیفرخواست صادر کرده بود و محاکمه آن‌ها در یک دادگاه منطقه‌ای در استکهلم برگزار شد.

دادگاه در حکم خود خاطر نشان می‌کند که پیمان کیا عامل اصلی این جرم مشترک بوده و مشارکت پیام کیا به نسبت اهمیت کمتری داشته است.

پیمان کیا ۴۲ ساله، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ در سرویس امنیت داخلی سوئد مشغول به کار بود. به گزارش رسانه‌های سوئد او مدتی نیز در بخش ضد اطلاعات خارجی ارتش و واحد محرمانه این تشکیلات که با جاسوسان سوئدی در خارج از کشور در ارتباط است، فعالیت داشت.

دادستانی سوئد در کیفرخواست خود تصریح کرده که نقش پیام، برادر کوچک‌تر، مشارکت در برقراری تماس و ملاقات با جاسوسان روسیه و دریافت پول در ازای انتقال اطلاعات بوده است.

بنابر اعلام دادستانی این کشور، اطلاعاتی که این دو برادر در اختیار روسیه قرار داده‌اند از بخش‌های مختلف نهادهای اطلاعاتی و امنیتی سوئد جمع آوری شده است.

شواهد ارائه‌شده به دادگاه نشان می‌دهد که این دو برادر در مجموع ۱۵۵ سند محرمانه را در اختیار روسیه قرار داده‌اند.

بیشتر در این باره:

دو برادر ایرانی در سوئد به جاسوسی برای روسیه متهم شدند

دادگاه در توجیه صدور حکم حبس ابد برای پیمان کیا اظهار داشت: «او از پیامدهای بسیار زیان‌بار اقدامات خود کاملا اطلاع داشته و اطلاعات جمع‌آوری شده را در اختیار روسیه قرار داده که مهم‌ترین تهدید امنیتی برای سوئد است.»

رییس هیئت قضات دادگاه یادآور شد: «هر چند در پایان دادرسی برخی از نکات مبهم باقی مانده ولی برمبنای بررسی شواهدی که در اختیار داریم جای هیچ‌گونه تردیدی نیست که متهمان هر دو مجرم هستند و انگیزه آن‌ها پول بوده است.»

در همین زمینه، دادستان مامور این پرونده در بخش جرایم امنیت ملی سوئد نیز گفت که «این دو برادر به ارتکاب جرایم بسیار جدی علیه نهادهای اطلاعاتی و نظام امنیت ملی محکوم شده‌اند».

وکیل پیمان کیا گفت موکلش به حکم اعتراض خواهد کرد اما وکیل پیام کیا خاطرنشان کرد که هنوز در مورد تقاضای فرجام تصمیمی نگرفته‌اند.

پیمان کیا درسپتامبر ۲۰۲۱ و پیام کیا در نوامبر همان سال دستگیر شدند.

تحقیقاتی که به دستگیری این دو برادر انجامید از سال ۲۰۱۷ و به دلیل سوء ظن نهادهای امنیتی سوئد به وجود یک خبرچین در این نهادها آغاز شد.

پیمان و پیام کیا متولد ایران هستند و در سال ۱۹۹۴ شهروندی سوئد را دریافت کردند