رئيس‌جمهوری چک: سازمان ملل را برای اعمال تحريم‌های تازه علیه ايران تحت فشار قرار می‌دهیم

5

پیر پاول، رئيس‌جمهوری چک، در دیدار با الی کوهن، وزير امور خارجه اسرائيل، در پراگ، قول داد برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ايران تلاش کند. جمهوری پچک هم‌اکنون رئیس دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

به گزارش تایمز اسرائیل، وزارت امور خارجه اسرائيل می‌گويد پاول و کوهن روز سه‌شنبه، ۴ آوریل، در پراگ در مورد جاه‌طلبی‌های اتمی ايران‌ گفتگو کردند. پاول به کوهن قول داده است در اجلاس‌های بعدی شورای حکام، برای تحريم‌های جدید از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ايران فشار خواهد آورد.

کوهن در بیانیه‌ای نوشت: «من از پتر پاول، دوست واقعی دولت اسرائیل، به‌دلیل حمایت قاطع جمهوری چک از اسرائیل در عرصه بین‌المللی تشکر می‌کنم.» او افزود: «به‌ویژه به‌دلیل تعهدش به وظایفش به‌عنوان رئیس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ترویج اقدام‌ها و تحریم‌هایی که مانع از یک ایران هسته‌ای خواهد شد، تشکر می‌کنم.»

الی کوهن تصریح کرد: «کشورهای اروپایی بیش از هر زمان دیگری تهدید ایران را درک می‌کنند و بسیج می‌شوند تا علیه آن عمل کنند.» او افزود: «در نشست‌ با مقام‌های جمهوری چک که از بهترین دوستان ما در اروپا است و در حال حاضر، ریاست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده دارد، در مورد راه‌های پایان دادن به تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و دفع حمله‌های تروریستی آن بحث خواهیم کرد.» الی کوهن با امیدواری گفت: «ما روابط قوی و عمیق خود را با شرکایمان تقویت خواهیم کرد.»

پیش از این، کوهن نیز در سفر دیپلماتیک خود به پراگ با یان لیپاوسکی، همتای چکی خود، دیدار کرده بود. الی کوهن همچنین پیش از این سفر گفته بود اروپا علیه ایران هسته‌ای، متحد می‌شود.

کوهن در جریان این دیدار با مقام‌های جمهوری چک درباره تعميق روابط دو کشور در موضوعاتی مانند اقتصاد، تغییرات آب‌وهوایی و امنيت منطقه‌ای نیز گفت‌وگو کرد.

الی کوهن، پیش از بازگشت به اسرائیل در سه‌شنبه، ۴ آوریل، با رهبران تجاری در پراگ، پایتخت چک، نیز دیدار کرد.