رئیسی: آمریکا و کانادا «اغتشاشات‌» را دامن می‌زنند

2

در حالی که اعتراضات گسترده مردم ایران برای سیزدهمین روز پیاپی ادامه دارد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی همچنان سکوت کرده است، صدا و سیمای حکومت ایران گفتگوی مستقیمی با ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم، انجام داد. این گفتگو شامگاه چهارشنبه، ۷ مهر ۱۴۰۱، پس از اخبار ساعت ۹ شب تلویزیون پخش شد وهفتمین گفتگوی تلویزیونی او پس از معرفی به عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.

رئیسی در این گفتگو درباره نحوه اطلاعش از کشته شدن مهسا امینی صحبت کرد و مدعی شد که چگونگی کشته شدن مهسا با «شفافیت» دنبال می‌شود و او منتظر اعلام نظر نهایی  پزشکی قانونی است که تا چند روز دیگر اعلام می‌شود و رای نهایی را دستگاه قضایی می‌دهد.

رئیسی در ضمن به‌طور تلویحی گفت امکان تغییراتی در گشت ارشاد وجود دارد. او از این گشت به عنوان «روش اجرای قانون» نام برد و گفت «چه اشکالی دارد اگر نظرات اصلاحی وجود دارد از آن کمک گرفته شود تا کار با نظریات جدید دنبال شود.»

رئیس سابق قوه قضائیه اما مطابق رویکرد معمول مقامات جمهوری اسلامی با لحنی تند نسبت به اعتراضات واکنش نشان داد و آن‌ها را«اغتشاشات» خواند. او مدعی شد که پلیس، سپاه و بسیج از امنیت کشور در مقابل تلاش اغتشاشگران دفاع می‌کنند. او در ضمن مدعی شد آمریکا و کانادا به «اغتشاشات» دامن می‌زنند. او گفت:‌ «ما تحریم و آشوب را دو رویِ یک سکه می‌دانیم و هم‌چنین نفاق و آشوب را دو روی یک سکه می‌دانیم؛ مسئله فوت خانم امینی پیگیری می‌شود ولی عده‌ای این را بهانه کرده‌اند.»

رئیس قوه مجریه درباره اولین سفرش به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی که با انتقادهای فراوانی همراه بود نیز صحبت کرد. رییسی که به دلیل نقشی که در اعدام‌های ۶۷ داشت، از سوی مقامات اسراییل قصاب تهران خوانده شده است، گفت اولین نماینده جمهوری اسلامی در آمریکا در پی کشته شدن قاسم سلیمانی بود و وظیفه داشت مواضع جمهوری اسلامی را در جهان مطرح کند. او مشخصا از دیدار با همتای فرانسوی‌اش، امانوئل مکرون، صحبت کرد و گفت «توافق عادلانه و خوب» قابل دسترسی است. او افزود: «رئیس‌جمهور فرانسه گفت من با آمریکا و اروپا صحبت می‌کنم و مواضع شما را به آن‌ها می‌گویم و نتیجه را به شما اطلاع خواهم داد.»

مکرون پیش از این گفته بود که مساله حقوق بشر و مشخصا حقوق زنان را در دیدار با رئیسی مطرح کرده است. رئیسی گفت بحثی درباره موضوعات داخلی مطرح نشده مگر همین موضوع حقوق بشر و در این مورد توضیح داد: «من گفتم ما در جایگاه مدعی هستیم و موارد نقض حقوق بشر در اروپا و آمریکا را مثال زدم و گفتم چرا نسبت به این موارد اعتراضی نمی‌شود؟ و استانداردهای دوگانه شما دارای اشکال است و موجب می‌شود جهان حرف شما را باور نکند.»

رئیسی در مورد آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام نیز گفت که جمهوری اسلامی اصرار دارد «موضوع پادمان باید حل وفصل شود.» منظور مقامات حکومت ایران از «موضوع پادمان» خواست آن‌ها برای توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موضوع اورانیوم پیدا شده در مکان‌های اعلام‌نشده هسته‌ای است.

اعتراضات وسیع ایرانیان علیه حضور رئیسی در نیویورک نیز مورد اشاره او قرار گرفت. او گفت پس از سخنرانی خود از سازمان ملل تا هتل خود را پیاده رفت. این در حالی است که هتلِ رئیسی بسیار نزدیک به سازمان ملل بود و کل مسیر پیاده‌روی نباید چند دقیقه بیشتر طول کشیده باشد. تظاهرکنندگان در ضمن اجازه نزدیک شدن به هتل را نداشتند. رئیسی مدعی شد اجتماع علیه او «از همه سال‌ها بی‌رمق‌تر بود و دوستان ما گزارشاتی از آنان تهیه کردند و مشخص شد اجتماعات بی‌انگیزه‌ای داشتند.» او گفت: «ما به تمام اهداف‌مان در این سفردست یافتیم.»

رئیسی در مورد دیدارش با خبرنگاران خارجی و چهره‌های اتاق فکرهای آمریکا نیز صحبت کرد. او مدعی شد که از او پرسیده‌اند «چطور ایران به این همه پیشرفت رسیده است.»