رئیس بیمه مرکزی: شرکت‌های بیمه خسارت کمتری می‌پردازند تا ضرر خود را جبران کنند

3

 

رئیس کل بیمه مرکزی ایران مدعی‌ است که شرکت‌های بیمه در ایران زیان‌ده‌ هستند. علی استادهاشمی با زیان‌ده خواندن بیمه شخص ثالث افزود که شرکت‌های بیمه خسارت‌ها را کمتر می‌پردازند تا زیانشان را جبران کنند. او گفت که بیمه شخص ثالث برای شرکت‌های بیمه حدود ۱۱۵ تا ۱۳۰ درصد ضریب خسارت دارد.

به گزارش ایسنا، رئیس کل بیمه مرکزی همچنین با انتقاد از زیان‌ده بودن بیمه شخص ثالث گفت: «سال گذشته دیه ۵۰ درصد گران شد، اما حق بیمه شخص ثالث را ۳۰ درصد افزایش دادیم، در حالی که ما بیشتر از دیه باید گران‌تر کنیم.»

او که از افزایش نیافتن قیمت بیمه شخص ثالث و ضررده بودن شرکت‌های بیمه گلایه داشت مدعی شد که این بیمه نه‌تنها گران نشده، بلکه ۲۰ درصد نیز ارزان‌تر به فروش می‌رسد. او همچنین اعتراف کرد که شرکت‌های بیمه برای جبران این هزینه‌ها خسارت کمتری به بیمه‌شوندگان می‌پردازند.

استاد هاشمی گفت: «خودبه‌خود منِ بیمه‌گر مجبور می‌شوم نگذارم زیانم بالا رود. بنابراین، خسارت‌ها را کمتر پرداخت می‌کنم تا زیانم را پوشش دهم. سقف خسارت بیمه شخص ثالث با کروکی در سال ۱۴۰۲ برابر با ۶۰۰ میلیون تومان است که برای ما هیچ سودی ندارد. در ضمن، با توجه به اینکه دولت طرح دارویار را در حال اجرا دارد و به بیمه‌ها بابت برداشتن ارز ترجیحی سوبسید می‌دهد، من تکمیلی چون به سامانه سپاس وصل نیستم، نمی‌توانم از آن سوبسید استفاده کنم.»

علی استادهاشمی روز چهارشنبه ۸ آذر در کنفرانسی خبری اعلام کرد فقط ۲۵ درصد مردم بیمه تکمیلی با شرایطی متنوع دارند و ۷۵ درصد از مردم ایران بیمه تکمیلی ندارند.

او همچنین در مورد پرداخت نکردن کامل خسارت از سوی بیمه‌گرهای تکمیلی نیز گفت که ممکن است علتش آن باشد که مامور بیمه‌ بخواهد یک مقدار اذیت کند. او، بی‌توجه به نقش نظارتی‌اش بر اجرای عدالت از سوی ماموران بیمه، مدعی شد که این وضع در کمتر از ۱۰ درصد موارد صدق می‌کند.

به‌علاوه، برای شرکت‌های بیمه، قانونی در مورد پرداخت خسارت ناشی از اُفت خودروهای تصادفی وجود ندارد. اکنون شرکت‌های بیمه در تصادف‌ها نه هزینه کامل خسارت را می‌پردازند و نه هزینه‌ای بابت افت قیمت خودرو پرداخت می‌کنند. موضوع پرداخت خسارت‌ افت قیمت خودروهای تصادفی یکی از موضوع‌های مورد اختلاف بین خسارت‌دیدگان و بیمه‌ها است که موجب تشکیل پرونده‌های متعدد حوزه بیمه در دادگستری‌ها شده است.

رئیس بیمه مرکزی در حالی از زیان‌ده بودن شرکت‌های بیمه سخن می‌گوید که شهریور امسال بیمه مرکزی از افزایش ۶۲ درصدی فروش بیمه در چهار ماهه اول سال نسبت به سال گذشته خبر داده بود. پیش از آغاز سال جاری، شرکت‌های بیمه درباره لایحه بودجه ۱۴۰۲ انتقادهایی از دولت کرده بودند. به عقیده برخی از آن‌ها، ضربه اول به این صنعت را دولت زده است.

درآمد بیمه مرکزی ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۱ هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان تعیین شده است، در حالی که هزینه‌های این شرکت ۳۱ هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان است. همچنین، میزان درآمدها و هزینه‌های سه شرکت «سهامی بیمه ایران»، «سازمان بیمه سلامت ایران» و «سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح» برابر و به‌ترتیب ۵۵ هزار و ۶۱ میلیارد تومان، ۷۷ هزار میلیارد تومان، و ۱۶ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

پیش از این، روزنامه تجارت نیز در گزارشی اعلام کرده بود که با وجود افزایش فروش ۶۲ درصدی بیمه درمانی، شرکت‌های بیمه در این حوزه زیان‌ده هستند و از این افزایش فروش در عمل هیچ طرفی سود نمی‌برد. شرکت‌‎های بیمه همچنان مدعی زیان‌ده بودن‌اند. از سوی دیگر نیز حق شهروندان را با درصدی کمتر یا با تاخیر بیشتر پرداخت می‌کنند.

استادهاشمی در مورد این تاخیرها گفته است: «بعضی مواقع که حق بیمه را با تاخیر پرداخت می‌کنیم علتش این است که ما مجبوریم پولی را که از بیمه‌گذار دریافت می‌کنیم سرمایه‌گذاری کنیم تا از این سرمایه‌گذاری پرداخت خسارت‌ها انجام شود، چرا که برخی خسارت‌ها همان موقع اتفاق نمی‌افتد و مثلا بیمه شخص ثالث ممکن است پرداختش بین سه تا پنج سال به طول انجامد.»

با همه این‌ها، جزئیات صنعت بیمه نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه توانسته‌اند در دو سال اخیر میزان فروش خود را افزایش دهند. بر اساس آمارشهریور امسال، با توجه به شرایط اقتصادی ایران، صنعت بیمه در سال گذشته ۱۷۵ هزار میلیارد تومان فروش داشت که در مقایسه با سال قبل از آن، ۵۰ درصد رشد داشت. فروش صنعت بیمه در چهار ماه نخست سال جاری نیز  ۸۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال قبل از آن، ۳۱ درصد رشد داشته است.