رئیس کل بانک مرکزی ایران افزایش قیمت ارز را به اعتراضات جاری نسبت داد

10

در حالی که اعتراضات ایران وارد چهارمین ماه خود شده، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفته است اعتراض‌های سراسری چند ماه گذشته بر بازار ارز در این کشور تاثیر گذاشته است.

  آقای صالح آبادی در گفت و گو با تلویزیون حکومتی ایران گفته است علت افزایش نرخ دلار با افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا و همچنین نوسانات فصلی و اعتراضات در ایران مرتبط است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته است «افزایش نرخ در بازار آزاد ارز واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد و ما به عنوان بازارساز برای آن برنامه داریم.»

افزایش تورم و قیمت کالاهای مصرفی و افزایش شدید نرخ ارزهای خارجی در ایران از جمله مشکلات اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی است.

رئیس کل بانک مرکزی یک ماه پیش از رشد اقتصادی ایران خبر داده و گفته بود این نشان‌دهنده خروج ایران از رکود و حرکت آن به سمت بهبود است.

یک ماه پیش بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود که بسته جدیدی را برای «بهبود وضعیت بازار ارز» تهیه و ابلاغ کرده که بعدا مشخص شد این بسته، فروش اوراق ارزی است.

سررسید این اوراق ارزی سه ماهه و میزان مجاز خرید اوراق توسط هر شخص حقیقی ایرانی بالاتر از ۱۸ سال، به ترتیب معادل ریالی حداقل ۱۰۰۰ دلار و حداکثر ۴ هزار دلار آمریکا است.

خریداران باید وجه ریالی آن را با نرخ پایانی روز قبل دلار بپردازند. با گذشت نزدیک به یک ماه از اجرای بسته جدید بانک مرکزی، هیچگونه گزارشی درباره میزان فروش این اوراق منتشر نشده است.

افزایش پی در پی قیمت ارز در بازار غیررسمی تهران

اعتراضات کم سابقه در ایران به حکومت از سه ماه پیش آغاز شده است

منبع تصویر، UGC

توضیح تصویر، اعتراضات کم سابقه در ایران به حکومت از سه ماه پیش آغاز شده است

در حالی که اعتراضات طی سه ماه گذشته در ایران ادامه داشته و در آستانه ورود به سیزدهمین هفته خود نشانه ای از فرونشستن کامل آن دیده نمی شود، قیمت ارز در بازار غیررسمی تهران به طور پی در پی افزایش داشته است.

به نظر می رسد که در میان ارزهای خارجی، دولت ایران با حساسیت بیشتری در تلاش برای کنترل نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر ریال است.

در آخرین روز کار هفته گذشته (دو روز پیش) نرخ خرید هر دلار آمریکا در صرافی ها تا ۳۹ هزار تومان هم خرید و فروش شد اما نرخ فعلی آن در صرافی های تهران در حدود ۳۸ هزار تومان در نوسان است.

با اینکه نرخ دلار آمریکا از هفته گذشته کمتر نشان داده می شود، سایر ارزها نسبت به هفته گذشته بالاتر رفته است.

قیمت هر یورو واحد پول اتحادیه اروپا هفته گذشته اندکی بالاتر از ۴۰ هزار تومان و پوند واحد پول بریتانیا هم از کمتر از۴۷ هزار تومان بود اما نرخ یورو در صرافی های تهران در شروع هفته از ۴۱ هزار عبور کرده و پوند بریتانیا هم از ۴۹ هزار تومان رد شده است.

برخی از صرافی‌های تهران گفته‌اند که خرید و فروش در حال حاضر با این نرخ ها انجام نمی شود.

روزنامه اعتماد چاپ تهران هفته پیش گزارش داده بود که قیمت دلار در ۹۰ روز گذشته، نزدیک به ۷ هزار تومان رشد کرده و ارزش پول ملی ایران در این مدت «بیش از ۲۲ درصد سقوط کرده» است.

هر دلار آمریکا اواخر آذر سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که نشان می‌دهد حدود ۱۱ هزار تومان کمتراز قیمت فعلی آن بوده است.

تا حدود سه ماه پیش قیمت دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز تهران با نرخ تقریبی ۲۸ هزار تومان معامله شده بود.

ایران از اواخر شهریور امسال صحنه اعتراضات کم‌سابقه‌ای است که ابتدا در اعتراض به مرگ مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله ایرانی در زمان بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد آغاز شد.

سرکوب خونین اعتراضات توسط جمهوری اسلامی ایران باعث تنش در روابط خارجی این کشور شده و از جمله مذاکرات احیای توافق برجام که قرار بود در ازای محدود کردن برنامه اتمی ایران تحریم های آمریکا را رفع کند، بیشتر از سه ماه است که متوقف شده است.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی می‌گویند توانسته‌اند فروش نفت را به پیش از دوره تحریم نفت و گاز برسانند اما از آنجایی که دولت آمار فروش نفت را با هدف حفاظت از «راه‌های دور زدن تحریم‌ها» اعلام نمی‌کند، بررسی گزارش‌های دولتی ناممکن شده است.

با این همه دولت با کسری بودجه هنگفتی رو به رو است که احتمال فروش نفت به میزان پیش بینی شده در قانون بودجه سال جاری و تحقق درآمدهای نفتی را کاهش می دهد.