رسانه‌های آمریکا نام مظنون درز اسناد محرمانه پنتاگون را منتشر کردند

۴

مقام‌های آمریکایی به سی‌بی‌اس نیوز گفته‌اند که نام مظنون اصلی در درز اسناد محرمانه دفاعی و اطلاعاتی آمریکا جیک تیکسریا است.

کمی پیشتر نیویورک تایمز گزارش کرد که گرداننده یک گروه چت بازی‌های ویدئویی، جایی که اسناد در آن درز کرده، نام مشابهی داشته است.

این روزنامه آقای تیکسریا را جوانی ۲۱ ساله و عضو شاخه اطلاعاتی گارد ملی هوایی آمریکا در ماساچوست معرفی کرده است.

با این حال، نیویورک تایمز آقای تیکسریا را مسئول اصلی درز اسناد پنتاگون معرفی نکرده و تنها در گزارش خود با چند نفر از اعضای این گروه چت بازی‌های ویدیویی گفتگو کرده که یکی از آنها ادعا کرده شخصا کسی که اسناد پنتاگون را درز کرده سه سالی است که می‌شناسد.

اف‌بی‌آی هم هنوز هویت مظنون اصلی افشای این اسناد را رسما اعلام نکرده است.

در جریان افشای این اسناد دست کم ۵۰ و احتمالا تا ۱۰۰ سند محرمانه نظامی و اطلاعاتی در دسترس عموم قرار گرفت که همگی نخستین بار روی شبکه اجتماعی دیسکورد که میان علاقمندان به بازیهای کامپیوتری محبوبیت دارد، منتشر شد.

این مدارک شامل طیفی از گزارش و تحلیل‌های نظامی و اطلاعاتی درباره جنگ اوکراین است و همچنین اطلاعات حساسی هم که درباره برخی از دیگر کشورهای جهان از جمله متحدان آمریکا تهیه شده دیده می‌شود.

روز گذشته، چهارشنبه ۱۲ آوریل، هم روزنامه واشنگتن پست گفتگوی اختصاصی خود با یکی از اعضای این گروه چت را منتشر کرده بود.

بنابر این گزارش این گروه چت نخستین جایی است که این اطلاعات محرمانه میان اعضای آن دست به دست می‌شود.

فرد مصاحبه شونده توسط واشنگتن پست در این گفتگو کسی را که مسئول اصلی درز این اسناد می‌خواند به این شکل توصیف می‌کند «جوان، کاریزماتیک، علاقمند به مالکیت اسلحه و در ابتدای دهه ۲۰ سالگی که در یک پایگاه نظامی کار می‌کند».

جنگ اوکراین

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، یکی از حساس‌ترین اسناد منتشرشده مربوط به نقشه ارتش اوکراین برای حمله به نظامیان روسیه در فصل بهار است