رسانه‌های مخالف دولت سوریه مدعی افزایش نفوذ ایران بر بشار اسد شدند

8

پوشش وقایع نظامی و سیاسی در سوریه توسط رسانه‌های طرفدار اپوزیسیون نشان می‌دهد که ایران دارای نفوذ قابل توجهی است.

رسانه‌های طرفدار اپوزیسیون سوریه از تحولاتی بین دولت سوریه و ایران خبر داده‌اند که به گفته آنها نشان‌دهنده نقش تأثیرگذار و رو به افزایش تهران در سوریه، هم از نظر نظامی و هم در جهت ایجاد روابط حسنه بالقوه بین دمشق و آنکارا است.

مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا ادعا کرده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال انتقال جنگجویان شبه‌نظامی سوری به تهران برای سرکوب تظاهرات مردمی است که از ماه سپتامبر آغاز شده است.

بشار اسد و ابراهیم رییسی

منبع تصویر، GETTY IMAGES

این رصدخانه که اغلب گزارش‌های انتقادی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن در سوریه منتشر می‌کند، گفت که اعضای گروه الدویهی سوریه برای آموزش در زمینه تسلیحات پیشرفته و پهپادها و همچنین برای کمک به سرکوب اعتراضات به تهران سفر کرده‌اند.

این گزارش افزود که جنگجویان بیشتری طی روزهای آینده اعزام خواهند شد، در حالی که گروهی متشکل از ۲۶ نفر از اعضای تیپ فاطمیون – یک گروه تحت حمایت ایران که عمدتاً از جنگجویان افغان تشکیل شده است – از جنوب شرق سوریه برای آموزش اطلاعات نظامی در تهران در ابتدای ژانویه به تهران سفر کرده‌اند.

گفته می‌شود که جنگجویان سوری دوره‌های آموزش‌ «ایدئولوژیک» نظام ولايت فقیه اسلام شیعه را می‌بینند.

این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که فرمانده شبه نظامیان تحت حمایت ایران مستقر در منطقه البوکمال تا المیادین در جنوب شرق سوریه با یک تبعه لبنانی عضو حزب الله که از او به نام حاج سراج نام برده شده است، جایگزین شده است.

گزارش‌های جداگانه‌ای حاکی از اعزام جنگجویان سوری به ایران برای آموزش یا اعزام‌های ديگر در سایر رسانه‌ها مشاهده نشده است.

اما گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه را تلويزیون العربیه متعلق به عربستان سعودی به سرعت پخش کرد. این خبر تیتر اول بولتن صبح روز ۱۸ ژانویه بود که شامل گزارش‌های دیگری از ارسال جنگجویان سوری و عراقی به تهران بود.

تلویزیون سوریه به نقش وزیر خارجه ایران در مذاکرات با ترکیه اشاره کرد

در همین حال، تلویزیون حامی اپوزیسیون «سوریه» مستقر در ترکیه که بخشی از گروه رسانه‌ای فضاءات قطر است، در پوشش خبری دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در آنکارا با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای او، که در آن در مورد تلاش‌های ایجاد روابط حسنه بین دولت‌های ترکیه و سوریه گفتگو کردند، به نفوذ ایران بر دمشق پرداخت.

وزیر امور خارجه ایران چند روز پیشتر در دمشق با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده بود که پس از آن اسد گفت که حفظ هماهنگی با ایران «بیشترین اهمیت» را دارد.

این رسانه در مقاله‌ای در وب‌سایت خود پیش از این دیدار به نقل از منابع بلندپایه دیپلماتیک نوشت که امیرعبداللهیان به آنکارا پیشنهاد خواهد کرد که دیداری بین ترکیه و سوریه در سطح وزیر خارجه برگزار شود که ممکن است در اوایل فوریه برگزار شود.

منابع گفته‌اند که تهران در فرایند مذاکرات «موفق به تثبیت خود» شده است و می‌خواهد تسلط خود را بر تصمیم‌گیری اسد به رخ بکشاند که در صورتی که رئیس‌جمهور سوریه به جلسه‌ای در سطح وزرای خارجه تن بدهد، اين امر رخ خواهد داد.

این گزارش می‌افزاید که امیرعبداللهیان در ادامه سفر خود به ترکیه، به مسکو خواهد رفت. تاریخ این سفر،‌ با توافق دو طرف به تعویق افتاده است.