روزنامه جام‌ جم: افزایش قیمت دلار تقصیر معترضان است

Screen Shot 2022-11-08 at 1.56.53 PM

روزنامه‌جام ‌جم، ارگان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با انتشار مطلبی با عنوان «چه شد که ناگهان دلار پرواز کرد؟» رشد قیمت دلار را در روزهای اخیر، به گردن معترضان انداخت.

این روزنامه نوشت «موج تبلیغاتی وسیعی علیه ثبات داخلی کشور» به راه افتاده است که باعث رشد ناگهانی قیمت ارز شده است.

جام جم به نقل از «برخی صاحب‌نظران» نوشت: «ریشه رشد نرخ ارز را باید در آشوب‌های اخیر دید. فضای بی‌ثباتی حاکم بر کشور، بعضی سرمایه‌داران را واداشت که پول‌های خود را در بازار دلار و ارز ذخیره کرده و موقتا از صندوق‌های سپرده بانکی یا بورس خارج کنند. این امر به ایجاد تقاضای کاذب و گرانی دلار کمک کرد و صف خرید را در برابر صرافی‌ها تشکیل داد که خود به جو روانی بازار و التهاب آفرینی یاری رساند.»

قیمت دلار در روزهای گذشته سیر صعودی گرفت و پس از معامله شدن در کانال ۳۶ هزار تومان، روز یکشنبه و دوشنبه، ۱۵ و ۱۶ آبان (۶ و ۷ نوامبر)، در کانال ۳۵ هزار تومانی معامله شد.

خبرگزاری مهر نیز پیش از این به نقل از تحلیلگران بازار، دلایل سه‌گانه «اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک» را از عوامل التهاب بازار ارز نام برد و آن را «ضلع تازه‌ای از اضلاع مهندسی‌شده جنگ ترکیبی» علیه نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

ترس حکومت از هجوم مردم برای خرید دلار، باعث شد که روز دوشنبه، ۱۶ آبان (۷ نوامبر)، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با ارسال پیامکی عمومی به کسانی که کارت ملی خود را برای خرید سهمیه دوهزار دلاری به دیگران اجاره می‌دهند، هشدار داد که اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید اطلاعات هویتی افرادی که اقدام به خرید دلار با کارت ملی خود می‌کنند، به‌ مثابه فعالیت اقتصادی خانوار در سامانه ثبت خواهد شد و معیاری برای دهک‌بندی قرار خواهد گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، با افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته، تقاضا نیز در بازار ارز روند افزایشی داشت و این رشد تقاضا ناشی از افزایش پیش‌بینی‌های تورمی در جامعه است.

به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی، نامشخص بودن آینده تجاری ایران در سطح بین‌المللی، افزایش فشار بر حکومت ایران به دلیل مشارکت در جنگ اوکراین با فراهم کردن پهپاد برای روسیه، و اعتراضات سراسری در ایران، امید مردم را به عادی شدن مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران با جهان کاهش داده است.