روز شگفت‌انگیز جام جهانی؛ ژاپن و مراکش صدرنشین شدند، آلمان و بلژیک به خانه برگشتند

5

مروز (پنجشنبه اول دسامبر) شگفت‌انگیز‌ترین و در عین حال دراماتیک‌ترین روز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود. تیم‌های ژاپن و مراکش نه تنها از سخت‌ترین گروه‌های جام جهانی صعود کردند، بلکه بالاتر از غول‌های فوتبال جهان، صدرنشین گروه‌هایشان نیز شدند.

از سوی دیگر آلمان و بلژیک دو ناکام بزرگ جام لقب گرفتند. آلمان برای دومین جام جهانی پیاپی در مرحله گروهی حذف شد و بلژیک هم عملا در آخرین فرصت برای درخشش با نسل طلایی، خیلی زود با جام خداحافظی کرد.

ژاپن که در بازی نخست مقابل آلمان شگفتی‌سازی کرده بود، این بار یک غول دیگر فوتبال اروپا را قربانی کرد و اسپانیا را ۱-۲ شکست داد.

Kaoru Mitoma scores Japan's second goal against Spain

منبع تصویر، EPA

توضیح تصویر، گل میتوما در بازی مقابل اسپانیا پس از بازبینی ویدئویی تایید شد

آلمان گرچه در ورزشگاه البیت ۲-۴ مقابل کاستاریکا پیروز شد، اما شکست اسپانیا مقابل ژاپن به معنای حذف این تیم بود. قهرمان چهار دوره جام جهانی در بازی آخر وظیفه‌اش را به خوبی انجام داد، اما به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به اسپانیا راهی خانه شد.

در این گروه ژاپن (۶ امتیاز)، اسپانیا (۴ امتیاز و تفاضل گل ۶)، آلمان (۴ امتیاز و تفاضل گل یک) و کاستاریکا (۳ امتیاز) اول تا چهارم شدند.

ژاپن در مرحله بعدی با کرواسی بازی می‌کند و اسپانیا به مصاف مراکش خواهد رفت.

تاریخ‌سازی در میانه زمین

استفانی فراپار

منبع تصویر، GETTY IMAGES

بازی آلمان و کاستاریکا اما یک اهمیت ویژه نیز داشت. این نخستین بازی در تاریخ جام جهانی بود که تیم داوری آن در داخل زمین همگی زن بودند. استفانی فراپار، اولین زنی شد که یک دیدار جام جهانی را قضاوت کرد.

این داور فرانسوی، البته در بازی مکزیک و لهستان که سه‌شنبه گذشته برگزار شد، به عنوان داور چهارم حضور داشت و آن‌جا رکوردار حضور اولین زن در تیم داوری یک جام جهانی شد.

در بازی آلمان با کاستاریکا، نوزا بک از برزیل و کارن دیاز مدینا از مکزیک کمک داورهای مسابقه بودند.

خانم فراپار قبلا هم یک رکورد دیگر شکسته بود و در سال ۲۰۲۰ اولین زنی شد که در یک رقابت لیگ قهرمانان فوتبال مردان اروپا قضاوت کرده است.

این داور ۳۸ ساله فرانسوی همچنین با قضاوت در سوپر جام اروپا سال ۲۰۱۹ بین لیورپول و چلسی، اولین داور زنی شد که یک رقابت مهم مردان را قضاوت کرد.

شاهکار مراکش، ناکامی بلژیک و نسل طلایی‌اش

لوکاکو

منبع تصویر، GETTY IMAGES

تیم ملی فوتبال بلژیک با تساوی بدون گل مقابل کرواسی از جام جهانی حذف شد. بلژیک یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های جهان در سال‌های اخیر است و بسیاری از کارشناسان بازیکنان کنونی این تیم را نسل طلایی این کشور می‌نامند.

بلژیک در حالی وارد قطر شد که تیم دوم رده‌بندی جهانی فیفا بود، اما روبرتو مارتینز، سرمربی اسپانیایی که این تیم را به رتبه سوم جام جهانی قبلی رسانده بود، در قطر فقط یک پیروزی بدست آورد و تیمش تنها یک گل زد.

بلژیک با این که می‌دانست برای صعود نیاز به پیروزی دارد در بازی با کرواسی هم عملکرد خاصی نداشت. روملو لوکاکو، که به عنوان بازیکن ذخیره به زمین آمد، در نیمه دوم فرصت‌های زیادی داشت اما نتوانست از آن‌ها استفاده کند.

کرواسی هم که در جام جهانی قبلی نایب قهرمان شد با یک امتیاز این بازی به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شد.

مراکش را بدون تردید می‌توان شگفتی‌ساز مرحله گروهی جام جهانی قطر دانست. تیمی که در جام جهانی روسیه با یک بدشانسی مقابل ایران و یک گل به خودی کارش را آغاز کرد و در گروهی با حضور پرتغال و اسپانیا قعرنشین شد و نتوانست یک مسابقه را هم ببرد.

مراکش این بار هم در گروهی بسیار سخت که تیم‌های دوم و سوم جام جهانی قبلی حضور داشتند، توانست با پیروزی ۱-۲ مقابل کانادا با ۷ امتیاز صدرنشین شود. این نخستین بار در ۳۶ سال اخیر است که «شیرهای اطلس» به مرحله حذفی جام جهانی می‌رسند. آخرین بار در سال ۱۹۸۶ بود که این تیم توانست از گروه‌اش صعود کند.

تک گل کانادا در این بازی را هم نایف اکرد، مدافع مراکش زد. بازیکن باشگاه وستهم با این گل به خودی زننده صدمین گل جام جهانی قطر نام گرفت.