روسیه می‌گوید یک انبار تسلیحات ارسالی آمریکا و غرب در اوکراین را با موشک زده

5

روسیه می‌گوید یک انبار مهمات و تسلیحات را در اوکراین با موشک هدف قرار داده که در آن سلاح‌های ارسالی کشورهای غربی از جمله راکت‌های آمریکایی نگهداری می‌شود. 

به گفته وزارت دفاع روسیه، این انبار مهمات در بندر اودسا در جنوب غرب اوکراین با موشک‌های دوربرد «کالیبر» از دریای سیاه هدف قرار گرفته است.

اوکراین این حمله را تایید نکرده و مقام‌های محلی اودسا گفته‌‌اند که از پنج موشک کالیبر روسیه، دو موشک را ساقط کرده‌اند و سه موشک دیگر به انبار غلات اصابت کرده است.

اما روسیه می‌گوید در این محل راکت‌های آمریکایی راکت‌اندازهای چندگانه «هیمارس» آمریکایی و همین طور سیستم‌های پدافند هوایی ساخت کشورهای غربی نگهداری می‌شد.

آمریکا سه ماه پیش اعلام کرد که سیستم راکت‌انداز سیار هیمارس ام-۱۴۲ را در اختیار اوکراین می‌گذارد. این سیستم توانایی نشانه‌گیری با دقت بالا از فاصله ۷۰ کیلومتری را دارد که از توپخانه اوکراین بسیار پیشرفته‌تر است.

هیمارس

تولید انبوه موشک‌های ابَرفراصوت «زیرکن»

موشک زیرکن

منبع تصویر، RUSSIAN DEFENCE MINISTRY/HANDOUT VIA REUTERS

توضیح تصویر، آزمایش موشک زیرکن – مه ۲۰۲۲

هم‌زمان سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه از آغاز تولید انبوه موشک‌های هایپرسونیک «زیرکُن» خبر داده است.

سرعت موشک‌های هایپرسونیک یا ابَرفراصوت دست کم پنج برابر سرعت صوت است.

آقای شویگو در حاشیه نمایشگاه «ارتش-۲۰۲۲» مسکو گفت که این موشک‌های کروز ابرفراصوت در سال جاری میلادی به بهره‌برداری می‌رسند.

یک ماه پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته بود که این موشک‌ها در «ماه‌های آینده» مستقر خواهند شد.

خبرگزاری رسمی روسیه (تاس) هم گزارش داده بود که موشک‌های زیرکن احتمالا از ماه سپتامبر روی کشتی‌های جنگی سوار می‌شوند.

حدود سه ماه پیش روسیه اعلام کرد که در پرتابی آزمایشی این موشک با برد هزار کیلومتر را با موفقیت از ناوچه‌ «آدمیرال گورشکوف» شلیک کرده است.

استقرار «خنجر دو لب» در دریای بالتیک

میگ

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، میگ-۳۱ مسلح به موشک ابرفراصوت خنجر دو لب (کینژال) – ژوئن ۲۰۲۰ در رژه روز پیروزی در مسکو

وزیر دفاع روسیه همچنین گفته است که تولید موشک‌های ابرفراصوت «کینژال» یا «خنجر دو لب» هم ادامه خواهد یافت.

سرگئی شویگو گفت که در جریان حمله روسیه به اوکراین این موشک‌ها سه بار مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد آنها را غیر قابل مقایسه با تسلیحات مشابه توصیف کرد و گفت که رهگیری و زدن آن تقریبا غیرممکن است.

نام این موشک از نوعی خنجر سنتی گرجی گرفته شده که هر دو طرف آن برنده است و در زبان گرجی “خانجالی” و به تلفظ روسی “کینژال” نامیده می‌شود.

دو روز پیش وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سه جنگنده میگ-۳۱ مسلح به موشک‌های کینژال را به پایگاه هوایی چکالوسک در دریای بالتیک فرستاده است.

تولید این موشک بخشی از پروژه بزرگ روسیه برای ساخت تسلیحات هایپرسونیک است.

ولادیمیر پوتین سال ۲۰۱۸ در معرفی این برنامه گفت که این موشک‌ها می‌تواند هر نقطه‌ای در جهان را هدف قرار دهد و از سیستم‌های پدافندی موشکی ساخت آمریکا هم عبور کند.

 

میگ

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر،