روسیه می گوید به دنبال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اوراسیاست

۰

I a

سرگئی لاروف وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه که به مسکو سفر کرده، گفته است که روسیه به دنبال توافقنامه‌ای برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اوراسیاست.

آقای لاوروف گفته روسیه «در حال کار بر روی سند همکاری بلندمدت با ایران در زمینه اقتصادی است».

وزیر خارجه روسیه گفته امکان دارد کشورش «نقشه راه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران ترسیم کند.

آقای لاوروف خبر داده که هم اکنون کار بر روی توافقنامه‌ای به منظور ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام می‌شود.

ایران مدت هاست که به دنبال تمدید قرارداد همکاری بلند خود با روسیه است که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی در سفر رسمی به مسکو امضا شد.

مدت این قرارداد به پایان رسیده و ایران امیدوار بود در سفر سال گذشته ابراهیم رئیسی به روسیه آن را تمدید کند اما مقام های روسی گفته بودند که هنوز مفاد این قرارداد را آماده امضا نمی دانند.

با اینکه قرارداد همکاری بلندمدت ایران و روسیه هنوز مورد توافق نهایی قرار نگرفته ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به اتحادیه گمرکی اورآسیا پیوست که در نتیجه آن اعلام شده بود که تعرف ٧٠ قلم کالا برای ایران صفر می‌شود.

 مقام های دولتی ایران گفته بودند که پس از پیوستن ایران به این اتحادیه ٨٦٤ قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد که ٥٠٣ قلم کالا برای ایران دارای تعرفه‌های ترجیحی است و ایران می‌تواند آن‌ها را صادر کند.

اتحادیه گمرکی اوراسیا را بیش ازیک دهه پیش از سوی روسیه، بلاروس و قزاقستان پایه‌گذاری شد اما سپس ارمنستان و قرقیزستان هم به این اتحادیه پیوستند. ‏

وزیر خارجه روسیه می گوید که مسکو اینک به دنبال منطقه آزاد تجاری است که این حضور ایران در این اتحادیه را تثبت می کند.

ایران و روسیه جزئیات بیشتری از این توافق در حال تکمیل نگفته اند.

در جریان سفر وزیر خارجه ایران به مسکو دو طرف درباره احیای توافق هسته ای برجام، وضعیت در سوریه و اوضاع اوکراین که تحت تجاوز نظامی روسیه قرار دارد، مذاکره کرده اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری با آقای لاوروف گفته است که به چشم انداز احیای توافق هسته‌ای برجام و رفع تحریم های اتمی ایران امیدوار است.

وزیر خارجه ایران در مسکو: حامل پیام یکی از رهبران اروپایی در موضوع اوکراین بودم

دیدار آیت الله خامنه ای و ولادیمیر پوتین در تهران. مقام های ایرانی به حمله نظامی روسیه به اوکراین همدلی نشان دادند

منبع تصویر، KHAMENEI.IR

توضیح تصویر، دیدار آیت الله خامنه ای و ولادیمیر پوتین در تهران. مقام های ایرانی به حمله نظامی روسیه به اوکراین همدلی نشان دادند

آقای امیرعبداللهیان در جریان سفر به مسکو گفته که در دیدار با همتای روسی خود «حامل پیام یکی از رهبران اروپایی در موضوع اوکراین بودم و ایده‌هایی برای پایان جنگ اوکراین مطرح است. ما در مسئله اوکراین در خصوص مسائل انسانی هم صحبت کردیم.»

ساعاتی پیش از این محمد جمشیدی معاون دفتر سیاسی ابراهیم رئیسی هم اظهارات مشابهی درباره درخواست میانجیگری یک کشور اروپای غربی از ایران در موضوع حمله نظامی روسیه به اوکراین مطرح کرده بود.

خبرگزاری ایسنا می گوید در تماس با منابع مطلع دولتی، با خبر شده است که این درخواست از سوی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی مطرح شده است.

وزیر خارجه ایران پیش از ترک تهران به مقصد مسکو گفته بود که «هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. برخی طرف‌های غربی خواهان نقش آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند.»

ایران در جریان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین با مقام های کرملین همراهی نشان داده و از جمله آیت الله علی خامنه ای در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تهران «ابتکار عمل» وی در حمله به اوکراین را ستود و گفت که اگر این حمله انجام نمی شد «طرف مقابل با ابتکار خود موجب وقوع جنگ می‌شد».

مقام های دولتی ایران می گویند از جنگ و درگیری استقبال نمی کنند و اگر بتوانند میان اوکراین و روسیه میانجیگری می‌کنند.