رویترز: اتحاد همه ایرانیان در اعتراض به حکومت

Screen Shot 2022-10-17 at 11.05.22 AM

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر)، در گزارشی به موضوع فراگیر بودن خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت پرداخت و اعتراض‌ها در ایران پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را تنها به یک شهر یا گروه منحصر ندانست. به نوشته رویترز، «دامنه تظاهرات به مناطقی که اقلیت‌های قومی با نارضایتی‌های دیرینه از جمهوری اسلامی در آن زندگی می‌کنند، هم رسیده است».

بر اساس این گزارش، با سرایت اعتراض‌های ضدحکومتی به گوشه‌وکنار ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی برخی اقوام ایرانی را به اجرای عملیات مسلحانه متهم می‌کنند. این در حالی است که به گفته منتقدان حاکمیت، هدف از این اتهام‌ها القای این تصور است که اعتراض‌ها ناآرامی‌های قومی‌اند و نه یک قیام سراسری؛ اما با وجود اتهام‌زنی‌های مسئولان، معترضان ایرانی در شهرهای مختلف شعارهایی مانند «ترک، کرد، عرب، لر؛ همه با هم هستیم» سر می‌دهند و بر وحدت ملی تاکید می‌کنند.

به نوشته رویترز، ایران با ۸۷ میلیون نفر جمعیت، هفت اقلیت قومی را در کنار اکثریت فارس‌ در خود جا داده و به گزارش گروه‌های حقوق بشری، اقلیت‌های ایرانی سال‌ها است که با تبعیض مواجه‌اند؛ هرچند که این موضوع از سوی حکومت تکذیب می‌شود.

رویترز در ادامه، با اشاره به پیشینه‌ اقوام در ایران، به جمعه خونین زاهدان و مرگ ۶۶ نفر از اهالی این منطقه بر اثر حمله نیروهای امنیتی اشاره می‌کند. این مطلب ادامه می‌دهد اقلیت بلوچ که تخمین زده می‌شود تا دو میلیون نفر باشند، به جای اسلام شیعی حاکمان روحانی ایران، سنی‌مذهب‌اند و هدف تبعیض و سرکوب واقع می‌شوند. عفو بین‌الملل در گزارشی که اواسط سال ۲۰۲۲ منتشر شد، اعلام کرد ۲۶ درصد از افرادی که در سال ۲۰۲۲ در ایران اعدام شده‌اند، اقلیت بلوچ بوده‌اند.

رویترز در ادامه، به محرومیت در مناطق کردنشین اشاره می‌کند و می‌نویسد که پس از مرگ مهسا امینی، دختر کرد ایرانی، اعتراض‌ها به حکومت به‌ویژه در مناطق کردنشین شدید بوده‌اند. تخمین زده می‌شود تعداد کردهای ایران حدود ۱۰ میلیون نفر باشند؛ اکثر کردهای ایران نیز سنی‌اند و بیشتر در مناطق شمال غربی هم‌مرز با ترکیه و عراق زندگی می کنند.

عفو بین‌الملل می‌گوید کردها در ایران از تبعیض ریشه‌دار در رنج‌اند  و علاوه بر تضییع حقوق اجتماعی، سیاسی و فرهنگی‌ آن‌ها، مناطق کردنشین ایران با وضعیت نابسامان اقتصادی نیز مواجه‌اند. سازمان حقوق بشر کردی هه‌نگاو کشته شدن ۲۳ نفر از کردها در اعتراض‌ها اخیر ایران را تایید می‌کند.

اعراب ایران گروه دیگری‌اند که در این گزارش به تبعیض‌های جمهوری اسلامی علیه آن‌ها اشاره می‌شود. رویترز تعداد اعراب ایران را حدود ۱.۶ میلیون نفر تخمین می‌زند و می‌نویسد که عمدتا در امتداد مرز عراق در جنوب غربی استان نفت‌خیز خوزستان زندگی می‌کنند و با این حال از نابرابری گسترده شکایت دارند. در این گزارش اشاره می‌شود که در سال ۲۰۲۱، اعتراض‌ها به کمبود آب به‌ویژه در استان خوزستان، جایی که با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، شدید بود و با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شد.

به گزارش رویترز، ایران در واکنش به برخی از اعتراض‌ها در مناطق عرب‌نشین، کشورهای عربی منطقه را متهم می‌کند. اتهامی که عربستان سعودی و امارات آن را رد می‌کنند. به گفته کارشناسان، نارضایتی‌ مردم عرب ایران در وضعیت نابسامان آنان که خود جمهوری اسلامی مسئول آن است، ریشه دارد.