زلزله ترکیه و سوریه؛ افزایش آمار کشته‌شدگان به بیش از ۷۰۰۰ نفر و اعلام سه ماه وضعیت اضطراری در ترکیه

Screen Shot 2023-02-07 at 11.26.35 AM

شمار قربانیان زلزله مهیب به بزرگی ۷.۸ در ترکیه و سوریه تا شامگاه سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در حالی که عملیات جستجو برای نجات آسیب‌دیدگان زیر آوارها ادامه دارد، به ۷۰۰۰ نفر رسیده است.

آخرین آمار قربانیان زلزله در سوریه حدود ۱۶۰۰ نفر بوده و بقیه قربانیان بر اثر زمین‌لرزه در ترکیه جان باخته‌اند.

زلزله صبح روز دوشنبه در جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه ۴۳۵ پس‌لرزه داشته که درجه یکی از آنها ۷.۵ بوده به طوری که برخی مقامات ترکیه می‌گویند این پس‌لرزه خود یک زلزله مستقل بوده است. با توجه به خرابی‌های گسترده، مشکلات آواربرداری، باران‌های شدید در برخی مناطق و هوای یخ‌بندان در مناطق دیگر، همچنین آسیب‌هایی که به زیرساخت‌ها وارد آمده، انتظار می‌رود شمار قربانیان افزایش یابد.

وضعیت کنونی در چند شهر زلزله زده ترکیه

در آدانا، ابزارها و ماشین های سنگین در طول شب به کار گرفته شدند تا کسانی که در زیر تلی از آوارهای بتنی هنوز زنده هستند، بیرون بکشند. گاهی هم صدای “الله اکبر” به گوش می رسد که نشان می دهد فردی زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده است.

در آدانا شمار زیادی بی خانمان شده اند. آنها و دیگر شهروندان می ترسند که به دلیل پس لرزه ها به محل زندگی شان برگردند.

سه شنبه صبح، ترافیک در بزرگراهی که به شهر قهرمان مرعش (یا ماراش) می رسد، قفل شده بود. تعداد اندکی از گروه های نجات توانسته اند به این ناحیه از جنوب ترکیه بیایند.

به گزارش رویترز، در استان هاتای در جنوب کشور صدای یک زن از زیر کوهی از آوار شنیده شده است. به گفته فردی که صحنه حضور دارد، افراد از زیر آوار درخواست کمک می کنند ولی کسی به دادشان نمی رسد.

در شهر عثمانیه نیز که نزدیک مرکز زلزله است، بارش باران شدید کار امدادگران را مختل کرده است. برق این شهر هم همزمان با سرما و باران، قطع شده است.

صاحب یکی از هتل های این شهر به بی بی سی گفت که از ۱۴ مسافر هتل تنها هفت نفر پیدا شده اند.

کمک‌های جهانی

در پی درخواست ترکیه از کشورهای دیگر، کمک‌های بین المللی از سوی سازمان ملل متحد و پیمان ناتو به منطقه زلزله زده ارسال شده است؛ از جمله کشورهای کمک دهنده عبارتند از آمریکا، بریتانیا، روسیه، هند، ژاپن، عراق، ایران، استرالیا، نیوزیلند، چین و یونان.

اتحادیه اروپا نیز می گوید که بیش از ۳۰ تیم نجات و پزشکی برای اعزام به ترکیه تشکیل داده است. این تیم ها از ۱۹ کشور عضو این اتحادیه به علاوه مونته‌نگرو و آلبانی هستند.

مقامات ترکیه از حضور ۶۰ هزار نیروی عملیات نجات در ۱۰ استان زلزله‌زده کشور خبر داده که بیش از سه هزار نفر آنها نیروهای خارجی از ۱۴ کشور هستند. همچنین برای تسریع در عملیات کمک‌رسانی، تنها به خودروهای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به اجازه ورود به مناطق زلزله‌زده داده می‌شود.

فوآد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه می‌گوید تاکنون بیش از هشت هزار نفر از آوارها بیرون کشیده شده و حدود ۳۸۰ هزار نفر در پناهگاه‌ها یا هتل‌ها اسکان داده شده‌اند. شمار زخمی‌ها در ترکیه نزدیک ۲۷ هزار نفر گزارش شده است.