زندان؛ مجازات ۳۰ ایرانی برای دور زدن تحریم‌‌ها

کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‌الملل قوه قضائیه اعلام کرد در حال حاضر ۳۰ ایرانی به اتهام تلاش برای دور زدن تحریم‌‌های بین‌المللی، در برخی کشور‌های جهان زندانی هستند.
غریب‌آبادی با اعلام این آمار گفت جمهوری اسلامی از طریق سفارت‌خانه‌های خود تلاش می‌کند آزادی این افراد را فراهم کند.
او اضافه کرد قوه قضائیه تاکنون «با راه‌کارهای مختلف سیاسی، حقوقی و تبادل» موفق شده برخی از این زندانیان را به ایران بازگرداند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هیچ نامی از این ایرانی‌ها و کشوری که در آن زندانی هستند نبرد و تنها اظهار امیدواری کرد آنها هر چه زودتر آزاد شوند.
در سال‌های اخیر و تشدید تحریم‌های بین‌المللی، مقام‌های جمهوری اسلامی در پوشش شرکت‌ها و شخصیت‌های حقیقی و مستقل تلاش‌ها برای دور زدن این تحریم‌ها را آغاز کرده‌اند.
طی این سال‌ها چندین ایرانی در آمریکا، اروپا و چند کشور آسیایی در همین رابطه بازداشت، محاکمه و زندانی شده‌اند.
مقام‌های جمهوری اسلامی همان‌طور که غریب‌آبادی هم اشاره کرده با بازداشت تبعه برخی کشور‌ها یا ایرانیان دو تابعیتی، توانسته تعدادی از زندانیان خود را از طریق «مبادله» آزاد کند.
سیامک و باقر نمازی و مراد طاهباز از جمله دو تابعیتی‌هایی هستند که از سوی جمهوری اسلامی زندانی شده‌اند و در روز‌های اخیر اخبار مبنی بر مبادله آنها منتشر شده است.
روزنامه «فرهیختگان»، چاپ تهران، روز ۱۸ فروردین گزارش کرده بود مذاکراتی برای آزادی این سه زندانی در ازای آزاد شدن هفت میلیارد دلار ایران در کره‌جنوبی در جریان است.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم با رد این خبر گفت که آزادسازی هفت‌ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران و مبادله زندانیان «داستان‌های غلطی» است.
نازنین زاغری از دیگر قربانیان این رفتار جمهوری اسلامی است که پس از تحمل شش سال زندان عاقبت در ۲۶ اسفند سال ۱۴۰۰ آزاد و به بریتانیا بازگشت.
مقام‌های جمهوری اسلامی در ازای آزادی زاغری از دولت بریتانیا حدود چهارصد میلیون پوند دریافت کردند. سیاستی که آن را در پرونده برخی دیگر از دو تابیعتی‌های زندانی در ایران دنبال می‌کنند.