ساتلایت«یوتل‌ست» پخش شبکه پرس‌ تی‌وی ایران را متوقف کرد

۱۱

«یوتل‌ست» پخش شبکه پرس‌ تی‌وی ایران را متوقف کرد

در پی تحریم شبکه «پرس تی‌وی» وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران توسط اتحادیه اروپا به‌دلیل پخش اعترافات اجباری، شبکه ماهواره‌ای «یوتل‌ست» روز چهارشنبه ۱۶ آذر اعلام کرد که درخواست حذف این رسانه انگلیسی‌زبان از شبکه ماهواره‌ای و توقف پخش آن را ارائه کرده است.

هم‌زمان شبکه پرس تی‌وی در بیانیه‌ای اقدام شرکت ماهواره فرانسوی یوتل‌ست در قطع پخش این شبکه را محکوم کرد و آن را «ناقض اصل آزادی رسانه» دانسته و مدعی شده است که این رسانه «تنها صدای مردم ایران در فضای رسانه‌ای انگلیسی‌زبان است».

ادعای این نهاد وابسته به جمهوری اسلامی مبنی بر «نقض اصل آزادی رسانه» در حالی است که اتحادیه اروپا «پرس تی‌وی» را به‌دلیل نقش آن در انتشار اعترافات اجباری فعالان سیاسی و خبرنگاران بازداشت شده تحریم کرد.

«یوتلست» به خبرگزاری فرانسه گفته است این شرکت پیامدهای تصویب تحریم‌های اروپا علیه عاملان نقض جدی حقوق بشر در ایران را ارزیابی کرده و در تماس با شرکای خود که شبکه پرس تی‌وی را میزبانی می‌کنند خواستار آن شده که در اسرع وقت پخش برنامه‌های آن را متوقف کنند.

پرس تی‌وی در بیانیه خود مدعی شده است که اقدام اتحادیه اروپا و یوتل‌ست «برای خاموش‌کردن تنها صدای مردم ایران در فضای رسانه‌ای انگلیسی‌زبان طراحی شده است».

این ادعا در حالی است که نهادهای حقوق بشری بارها اعلام کرده‌اند جمهوری اسلامی با سانسور رسانه‌های خارجی، اعمال محدودیت‌های اینترنتی، قطع دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی و آزادی گردش اطلاعات، همچنین با استفاده از پروپاگاندای رسانه‌های حکومتی، سعی در خفه کردن صدای مردم خود دارد.