سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»: یک نفتکش آمریکایی در حال بارگیری محموله نفتی ایران است

Screen Shot 2023-03-29 at 8.10.38 PM

مسئول بخش ردیابی نفتکش‌ها در سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» روز چهارشنبه ۹ فروردین به رادیو فردا گفت نفتکش «اوشنیا» متعلق به یک شرکت حمل‌ونقل عمده آمریکایی در حال دریافت محموله نفتی از نفتکش «آبیس» ویتنام است.

کلِر جانگمن گفت محموله یاد شده شامل ۶۱۱ هزار بشکه نفت است و اواسط زمستان پارسال از بندر ماهشهر ایران بارگیری شده و سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در همین زمینه نامه‌ای به شرکت «یوروناو» بلژیک که در این معامله نقش داشته، نوشته است.

به‌گفته او، شواهدی مبنی بر مشارکت مشکوک نفتکش ویتنامی در پنهان کردن مبدا محموله نفتی وجود دارد.

داده‌های شرکت‌های کشتیرانی که توسط رادیو فردا مورد بررسی قرار گرفته است نشان می‌دهد که نفتکش «آبیس» ویتنام بعد از دریافت نفت ایران، سامانه ردیابی خود را خاموش کرده و هم‌اکنون در تنگه مالاکا، یکی از شلوغ‌ترین آبراه‌های جهان بین اندونزی و مالزی، کنار نفتکش آمریکایی پهلو گرفته و دوباره سامانه ردیابی خود را روشن کرده است.

نخستین بار خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه گزارش داد که یک نفتکش آمریکایی در حال بارگیری یک محموله‌ نفتی ظاهرا متعلق به ایران برای شرکت «یوروناو» بلژیک است.

این گزارش نیز به هشدار سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» اشاره کرده و نوشته است نفتکش «اوشنیا» هم‌اکنون در کنار نفتکش ویتنامی «آبیس» پهلو گرفته و نفتی که ظاهرا متعلق به ایران است را بارگیری می‌کند.

خانم جانگمن به رادیو فردا گفت عملیات انتقال محموله نفتی میان دو نفتکش هنوز در جریان است و تمام نشده.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید ایران با پشتیبانی این ۱۳ شرکت عمدتا مستقر در چین، فروش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی خود به ارزش صدها میلیون دلار را تسهیل کرده است

بیشتر در این باره:

آمریکا ۱۳ شرکت جدید را در ارتباط با فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران تحریم کرد

آسوشیتدپرس نیز می‌نویسد تصاویر ماهوره‌ای که توسط این رسانه آمریکایی مورد تحلیل قرار گرفته است نشان می‌دهد دو نفتکش آمریکایی و ویتنامی در کنار هم پهلو گرفته‌اند. مالک نفتکش ویتنامی به سوال این خبرگزاری پاسخ نداده است.

بریان گالاگر، سخنگوی شرکت یوروناو، به آسوشیتدپرس گفته است این شرکت همیشه تدابیر و پروتکل‌های مناسب را برای اجتناب از نقض قوانین اتخاذ می‌کند.

در ساله‌ای اخیر گزارش‌های زیادی از عملیات‌های انتقال محموله‌های نفتی ایران در دل اقیانوس‌ها به نفتکش‌های متعدد برای رد گم کردن مبدا آن منتشر شده است.

در این مدت برخی از شرکت‌ها و نفتکش‌های غربی بعضا ناخواسته و از روی نا‌آگاهی نفت ایران را بارگیری و به مقاصد فروش از جمله اروپا حمل کرده‌اند.

نمونه آن، یک محموله نفتی ایران بود که برای پنج ماه از خلیج فارس تا آب‌های مالزی و از آنجا دوباره به سمت غرب و تا بنادر کرواسی حمل شده بود، اما مرداد پارسال با افشا شدن منشا بارگیری آن و عدم موفقیت در فروش، دوباره به آب‌های مالزی بازگشت.

گالاگر گفته است: «تمام محموله‌های داخل سیستم ما الزامات را رعایت می‌کنند. یوروناو به نظارت بر محموله‌های خاص ادامه خواهد داد و در صورت لزوم اقدامات مناسب را انجام می‌دهد».

او در ادامه تصریح کرد نفتکش اوشنیا یک کشتی ذخیره‌سازی نفت است و محموله نفتکش «آبیس» نیز متعلق به شخص ثالث است و اگر ادعای ایرانی بودن نفت ثابت شود، محموله به شخص ثالث تحویل‌دهنده بازگردانده می‌شود.