سازمان حقوق بشر ایران تعداد جان‌با‍ختگان اعتراضات اخیر خیابانی در ایران را «دست‌کم ۱۵۴ نفر» اعلام کرد

7

ایران تعداد جان‌با‍ختگان اعتراضات اخیر خیابانی در ایران را «دست‌کم ۱۵۴ نفر» اعلام کرد

سازمان حقوق بشر ایران در تازه‌ترین اطلاعیه خود گفته است تعداد جانبا‍ختگان اعتراضات اخیر خیابانی در ایران تا به امروز (۱۲ مهر) به «دست‌کم ۱۵۴ نفر» رسیده است.

این سازمان که مقر آن در شهر اسلو، نروژ، است، از خارج و داخل ایران عضو دارد و می‌گوید در بین کشته‌شدگان احتمالا «۹ کودک» هم بوده است.

سازمان حقوق بشر ایران در اطلاعیه خود گفته است که می‌تواند با اطمینان بگوید «تعدادی از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند که بر مبنای تعاریف بین‌المللی کودک محسوب می‌شوند. بر مبنای گزارش‌هایی که سازمان حقوق بشر ایران دریافت کرده، ۹ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند اما هنوز برای تمام آن‌ها شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق ایشان باشد، دریافت نکرده است.»

بر اساس این گزارش بیشترین کشته‌شده‌ها از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و آذربایجان غربی بوده‌اند و شمار کشته‌شدگان «جمعه خونین» در زاهدان هم دست‌کم ۶۳ نفر اعلام شده است.

روز جمعه ۸ مهر ماه، تجمعی پس از نماز جمعه در زاهدان در اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ شکل گرفت که با سرکوب نیروهای حکومتی همراه شد.

کشته‌شدگان پس از اعتراضات به جان باختن مهسا امینی از ۱۷ استان مختلف و بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای ۳۰، ۲۱ و ۲۲ سپتامبر گزارش شده‌اند.