سازمان ملل در مورد بحران کمبود غذایی در جهان هشدار داد

دبیرکل سازمان ملل در اجلاس غذای سازمان ملل هشدار داده است که جنگ در اوکراین خطر کمبود مواد غذایی و گرسنگی در سطح گسترده در جهان را در ماه‌های آینده افزایش داده است.

آنتونیو گوترش گفت که جنگ ناامنی غذایی در کشورهای فقیرتر را به دلیل افزایش بها بدتر کرده است.

او گفت که اگر صادرات غذایی از اوکراین در حد دوران قبل از جنگ از سر گرفته نشود، جهان ممکن است با قحطی‌ای که چند سال ادامه خواهد داشت روبرو شود.

این اجلاس درحالی برگزار می‌شود که سازمان ملل می‌گوید ظرف فقط دو سال شمار کسانی که در ناامنی شدید غذایی به سر می برند از ۱۳۵ میلیون نفر به ۲۷۶ میلیون نفر رسیده است.

آقای گوترش گفت که حمله روسیه ناامنی غذایی را که در اثر گرمایش زمین و همه‌گیری کرونا با دشواری روبرو بود، بدتر کرده است.

حمله روسیه به اوکراین باعث قطع عرضه از بنادر اوکراین شده است که زمانی مقادیر عظیمی روغن آفتابگردان و غلاتی مثل گندم از آنها صادر می‌شد.

این باعث کاهش عرضه جهانی این محصولات شده و بهای اقلام غذایی دیگر را به شدت افزایش داده است. به گفته سازمان ملل بهای مواد غذایی نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

دبیر کل سازمان ملل گفت که جنگ اوکراین “باعث شده ده‌ها میلیون نفر با خطر سقوط به پرتگاه ناامنی غذایی و سوءتغذیه، گرسنگی در سطح گسترده و قحطی روبرو شوند.”

او افزود: “اگر همه دست به دست هم بدهیم به اندازه کافی برای همه مواد غذایی وجود دارد. اما اگر این مشکل را همین امروز حل نکنیم، با شبح کمبود مواد غذایی در ماه‌های آینده روبرو می شویم.”

آقای گوترش هشدار داد که این بحران بدون ورود محصولات اوکراین و همچنین کود تولیدی روسیه و بلاروس به بازار راه حل موثری ندارد.

مزرعه ای در اوکراین مه ۲۰۲۲

منبع تصویر، EPA

او گفت: “روسیه باید اجازه دهد غلات انبار شده در بنادر اوکراین در فضایی امن صادر شود. در غیر این صورت باید سایر مسیرهای انتقال این غلات بررسی شود، هرچند می‌دانیم که این به خودی خود برای حل مشکل کافی نخواهد نبود.”

آقای گوترش افزود “به علاوه محصولات غذایی و کود روسیه باید بدون مانع به بازارهای جهانی برسد. من تماس‌های فشرده‌ای در این زمینه در سطوح عالی با دولت روسیه، اوکراین، ترکیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و چندین کشور مهم دیگر داشته‌ام و امیدوار هستم، اما هنوز راه درازی در پیش داریم. رفع مشکلات پیچیده در زمینه امنیت، اقتصاد و تامین مالی نیازمند حسن نیت همه طرف‌ها برای رسیدن به یک توافق است.”

نقش اوکراین و روسیه در امنیت غذایی

دیوید بیزلی رئیس برنامه خواروبار جهانی هشدار داد که باز نشدن بنادر اوکراین به معنی اعلان جنگ علیه امنیت غذایی جهان است که به قحطی، بی ثباتی و مهاجرت گسترده منجر خواهد شد.

همزمان بانک جهانی بودجه تازه‌ای به ارزش ۱۲ میلیارد دلار را برای پروژه‌هایی با هدف حل ناامنی غذایی اعلام کرده است.

به این ترتیب مبلغ موجود برای این نوع پروژه‌ها به بیش از ۳۰ میلیارد دلار در ۱۵ ماه آینده می‌رسد.

روسیه و اوکراین ۳۰ درصد کل گندم جهان را تامین می‌کنند و اوکراین تا پیش از جنگ با صادرات ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در ماه از طریق بنادر خود “سبد صبحانه” جهان به حساب می‌آمد.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۲۰ میلیون تن غلات که محصول سال قبل است در سیلوهایی در اوکراین انبار شده که اگر امکان خروج از این کشور را پیدا کند باعث کاهش فشار در بازارها خواهد شد.

اما از زمان حمله روسیه در روز ۲۴ فوریه، صادرات مواد غذایی از اوکراین به شدت آسیب دیده و بهای اقلام کشاورزی سر به آسمان گذاشته است. بعد از آنکه هند در روز شنبه صادرات گندم را ممنوع اعلام کرد، بها این کالا حتی بالاتر رفت.

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان در اجلاس روز چهارشنبه گفت: “روسیه جنگ غلات راه انداخته، و به یک بحران جهانی دامن زده است. و این درحالی است که میلیون‌ها نفر از قبل در خطر گرسنگی بودند، به خصوص در خاورمیانه و آفریقا.”

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که ریاست اجلاس غذا را به عهده دارد، روسیه را به خاطر تشدید این بحران مقصر شناخت. او گفت که جهان با “بزرگترین بحران امنیت غذایی در عصر حاضر” روبروست که به دلیل آنچه که او “جنگ مورد پسند” ولادیمیر پوتین خواند تشدید شده است.

آقای بلینکن با اشاره به ارقام بانک جهانی گفت که جنگ در اوکراین می تواند ۴۰ میلیون نفر دیگر را امسال به فقر شدید بکشاند.