سال ۱۴۰۱؛ ایران دست‌کم ۷ هزار مرتبه لرزید

Screen Shot 2023-04-05 at 7.09.08 PM

I

داده‌های مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد که در طول سال گذشته خورشیدی، مناطق مختلف ایران دست‌کم هفت هزار مرتبه لرزیده‌اند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران به‌نقل از یافته‌های شبکه‌ لرزه‌نگاری ایران نوشتند از ابتدای فروردین تا پایان اسفند سال ۱۴۰۱ هفت هزار زمین‌لرزه در استان‌های مختلف و نواحی مرزی ایران ثبت شده است. بر مبنای گزارش‌ها موجود سال گذشته ۱۸۵ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ رخ داده است.

بر اساس داده‌های مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، بزرگ‌ترین زمین‌لرزه سال گذشته در تاریخ ۱۱ تیرماه سال ۱۴۰۱ به‌بزرگی ۶.۱ در بندر خمیر در استان هرمزگان رخ داده است.

گزارش سالانه شبکه‌ لرزه‌نگاری ایران همچنین نشان می‌دهد استان‌های آذربایجان‌غربی، با ۸۳۸ زمین‌لرزه، خراسان «رضوی» با ۸۱۳ زمین‌لرزه، و استان کرمان با ۷۴۰ زمین‌لرزه، بیشترین شمار زلزله‌های سال گذشته در کشور را داشته‌اند.

در این میان، استان‌های قزوین، زنجان و البرز به ترتیب با ۲۱، ۹ و ۲ زمین‌لرزه کم‌ترین شمار زمین‌لرزه ثبت‌شده کشور را به خود اختصاص دادند.

بر پایه این گزارش، در استان تهران که پرجمعیت‌ترین و خطرناک‌ترین استان کشور به‌حساب می‌آید، سال گذشته خورشیدی ۷۰ زمین‌لرزه ثبت شده است که بزرگ‌ترین آن، به بزرگی ۳.۸ در حسن‌آباد، مرکز بخش فشاپویه شهرستان ری، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی تهران، گزارش شده است.

زلزله روز ۴ فروردین ۱۴۰۲ در خوی، در زمزه آخرین زمین‌لرزه‌های بزرگ کشور است. در بهمن ماه سال گذشته هم همین منطقه شاهد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ که به کشته شدن دست‌کم سه تن از شهروندان انجامید و به بیش از ۹ هزار خانه خسارت وارد شد. با این‌حال زلزله بهمن ماه نخستین زلزله سال گذشته در خوی نبود و این شهر و مناطق اطرافش پیش از این نیز ۳ مرتبه با زمین‌لرزه مواجه شدند. کارشناس‌ها می‌گویند یکی از دلایل وقوع زلزله‌های سریالی سال گذشته در خوی به‌دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه است.

ناکارآمدی ساختاری در مدیریت بحران‌ها و «حوادث طبیعی» از دلنگرانی‌های اصلی شهروندان در ایران است.