سخنگوی ستاد امر به معروف: گشت‌ امنیت اخلاقی تمام شد؛ در چارچوب نوین‌تر ارائه می‌شود

Screen Shot 2022-12-05 at 2.41.24 PM

دو روز پس از اظهارنظر جنجالی دادستان کل ایران مبنی‌بر «تعطیلی» گشت ارشاد، سخنگوی «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» نیز در سخنانی مشابه گفت که «ماموریت گشت‌های امنیت اخلاقی و اجتماعی تمام شده است».

علی خانمحمدی روز دوشنبه ۱۴ آذر در مورد درستی ادعای دادستان کل کشور به پایگاه خبری «جماران» گفت: «به صورت کلی دارد تصمیماتی در ارتباط با عفاف و حجاب گرفته می‌شود».

این سخنگو اعلام کرد به‌زودی طرح موسوم به «حجاب و عفاف» که نخستین‌بار در سال ۱۳۸۴ با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در مقام ریاست‌جمهوری ابلاغ شد، به ادعای او، «در یک چارچوب نوین‌تر، با استفاده از تکنولوژی‌هایی که در این زمینه هست و با فضایی که یک‌طرفه نباشد» اجرایی شود.

خان‌محمدی اما جزییات بیشتری در این‌ زمینه ارائه نکرد و تصمیم‌گیری در مورد شیوه‌های اجرایی طرح یادشده را به «تصمیم‌گیری و جمع‌بندی مسئولان مختلف» حواله داد.

او با این حال، در مصاحبه‌ای که در وب‌سایت وابسته به موسسه نشر و آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی منتشر شده، به‌طور صریح گفته است: «گشت‌های امنیت اخلاقی و اجتماعی که برقرار بوده با دستور دادستانی و مرجع قضایی توسط فراجا انجام می‌شده و الان ماموریتش تمام شده است».

وزارت خارجه آلمان می‌گوید که انحلال پلیس موسوم به «امنیت اخلاقی»، مطالبات مردم ایران برای احقاق حقوق بنیادین‌شان را متوقف نخواهد کرد

مناقشه «تعطیلی» گشت ارشاد؛ سکوت مسئولان در ایران، تردید کشورهای غربی

این اظهارنظر اما با ادعای اخیر دادستان کل ظاهرا در تناقض است؛ محمدجعفر منتظری روز ۱۲ آذر در همایشی به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی گفته بود: «گشت ارشاد ربطی به قوه قضاییه نداشت و از همان‌جایی که در گذشته تاسیس شد از همان‌جا نیز تعطیل شد». منتظری همچنین هشدار داد که نهاد قضایی همچنان «نظارت‌های خود را بر کنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد».

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بخش دیگری از مصاحبه خود، مدعی شده که حجاب اجباری در کشور «یک مطالبه مردمی و عمومی» است.

طرح این مدعا در شرایطی است که زنان مخالف حجاب اجباری از زمان تاسیس جمهوری اسلامی تا امروز به شکل‌های مختلف اعتراض خود را به این قانون به نمایش گذاشته‌اند.

به‌علاوه، پس از اعلام خبر کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد پیشین)، حذف حجاب اجباری به یکی از مطالبات محوری جنبش «زن، زندگی، آزادی» مبدل شده است؛ تا جایی‌که زنان و دختران دانش‌آموز با آتش زدن روسری‌ها و تردد بدون حجاب اجباری در معابر عمومی و خیابان‌ها اعتراض خود را به نمایش گذاشته‌اند.

در همین حال، تصاویر و ویدئوهای دریافتی از ایران حاکی است که شمار قابل توجهی از زنان محجبه نیز در همراهی با معترضان، موافقت خود را با حق انتخاب پوشش و حذف حجاب اجباری ابراز کرده‌اند.

با وجود این، خان‌محمدی در بخش دیگری از گفت‌وگو با جماران تاکید کرده که «امروز طبق قانون کسی حق ندارد به آمر به معروف بگوید به شما ارتباطی ندارد و نباید امر به معروف کنید».

او در توجیه این اظهارنظر به «اصل هشتم» قانون اساسی استناد کرده که بر مبنای آن، «همه مردم می‌توانند آمر به معروف و ناهی از منکر باشد».

پیش از شکل‌گیری اعتراضات جاری، اوایل تابستان امسال بود که بازداشت سپیده رشنو پس از آن‌که یکی از آمران به معروف در اتوبوس از او فیلم یا عکس تهیه کرده بود و نیز انتشار فیلمی از یک مادر که مقابل خودروی گشت ارشاد التماس کنان خواهان آزادی دختر بیمارش شده بود با واکنش گسترده مردم و ناظران اجتماعی در ایران روبه‌رو شد.