سخنگوی قوه قضائیه مدعی شد هیچ بازداشتی زیر ۱۸ سال نداریم

Screen Shot 2022-10-25 at 11.20.16 AM

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه سوم آبان در یک نشست خبری مدعی شد که در حال حاضر هیچ کدام از افراد بازداشت‌شده زیر ۱۸ سال نیستند.

مسعود ستایشی اظهار داشت: «افراد زیر ۱۸ سال همگی تعیین تکلیف شده‌اند و اگر پرونده‌ای برای آن‌ها تشکیل شده باشد در روند رسیدگی قرار می‌گیرد اما کسی از آن‌ها الان در بازداشت نیست».

این ادعا در حالی است که نهادهای مدافع حقوق بشر از جمله کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد از بازداشت صدها کودک در جریان اعتراضات کنونی در ایران و نقض حقوق آن‌ها خبر داده‌اند. کمیته یادشده همچنین اعلام کرده که دست‌کم ۲۳ کودک از جمله یک پسر ۱۱ ساله به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

در این میان اظهارات وزیر آموزش و پرورش ایران مبنی بر انتقال دانش‌آموزان بازداشتی به «مراکز اصلاح و تربیت» موجی از نگرانی‌ها را برانگیخته است.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در ادامه اظهارات خود همچنین اعلام کرد که محاکمه بازداشتی‌های اعتراضات شش هفته اخیر در ایران آغاز شده است.

آقای ستایشی می‌گوید در استان‌های تهران،البرز، اصفهان و کردستان پرونده‌های بازداشت‌شدگان از دادسرا به دادگاه‌ها ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه بدون اشاره به تعداد افراد بازداشت‌شده گفت: «غربال‌گری و تفکیک کسانی که مرتکب جرم شده‌اند ادامه دارد و کسانی که مرتکب قتل و تعرض به حقوق مردم شده باشند به اشد مجازات خواهند رسید».

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان حقوق بشری هرانا تاکنون دستکم ۱۳ هزار نفر از زمان آغاز اعتراضات سراسری بازداشت شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی همانند سال‌های گذشته اعتراضات گسترده اخیر را که همچنان ادامه دارد به کشورهای خارجی و عوامل داخلی آن‌ها نسبت می‌دهند.

تاکنون چندین نفر از شهروندان فرانسه، آلمان، لهستان، ایتالیا، هلند و سوئد نیز به اتهام «شرکت در تظاهرات یا برقراری ارتباط با فعالان مدنی» بازداشت شده‌اند.