سخنگوی وزارت‌خارجه ایران ناامیدی از احیای برجام را مردود دانست

7

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در واکنش به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی کشورش برای حل و فصل اختلاف نظر با این نهاد خبر داده و نسبت به احیای برجام ابراز امیدواری کرده است.

آقای کنعانی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است که «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در خصوص موضوعاتی که آژانس مطرح می‌کند در یک همکاری سازنده با آژانس این موضوع‌ها را بررسی کند تا پرونده بسته و ضمانتی ایجاد شود که این موضوعات مجدداً در روند اجرایی توافق به عنوان مانع ظاهر نشود».

سخنگوی وزارتخارجه در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی در روز دوشنبه که ایران را به عدم همکاری با این نهاد متهم کرده بود، گفت: «ایران هم عضو آژانس و هم عضو موافقتنامه جامع پادمانی آژانس است؛ همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس همواره همکاری  مثبت و رو به جلو بوده است و ما به  آژانس به عنوان یک سازمان فنی و تخصصی در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای نگاه می کنیم».

وی گفت: «معتقد هستیم که باید تلاش شود مرجعیت آژانس به عنوان یک سازمان حرفه‌ای تخصصی و غیر سیاسی در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای دنیا حفظ شود و این اعتبار در نتیجه رویکردهای سیاسی و گرایش‌های سیاسی خاص کشورها مخدوش نشود».