سرکوت احمدی، زندانی سیاسی کرد، اعدام شد

7

بامداد روز چهارشنبه، ۳ اسفند ۱۴۰۱، سرکوت (آرش) احمدی، ورزشکار و عضو سابق حزب کومله کردستان ایران، به‌صورت مخفیانه در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد.

رسانه‌های داخلی ایران ضمن تایید این خبر، اتهام سرکوت احمدی را عضویت در سازمان کومله و مشارکت در ترور یک افسر نیروی انتظامی به‌نام حسن ملکی عنوان کردند.

به‌‌گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، حکم اعدام این زندانی سیاسی، بدون اطلاع قبلی و بدون انجام آخرین ملاقات با خانواده اجرا شده است.

در بهمن ۱۳۹۹، قرارگاه نجف اشرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با همکاری وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، «عامل ترور» حسن ملکی، افسر نیروی انتظامی در داخل کشور شناسایی و بازداشت کرد.

حسن ملکی در مرداد ماه ۱۳۹۷ در برابر خانه‌اش در روانسر کرمانشاه به‌قتل رسید. رسانه‌های داخلی ایران، ترور این مامور نیروی انتظامی را به گروه‌های سیاسی مخالف نظام جمهوری اسلامی نسبت دادند و گفتند به قصد ایجاد ناامنی صورت گرفته است.

بعد از اجرای حکم اعدام سرکوت احمدی، شماری از وب‌سایت‌های وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ویدئویی از «اعتراف‌های اجباری» این زندانی سیاسی اعدام شده را منتشر کردند.

همزمان سازمان عفو بین‌الملل، حکومت ایران را در بازداشت چهار شهروند کرد به «ناپدیدسازی قهری» متهم کرد.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه، با انتشار نامه‌ای خطاب به محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، خواهان اطلاع‌رسانی درباره وضعیت بازداشت و ناپدید شدن چهار فعال سیاسی کرد با نام‌های «هژیر (محمد) فرامرزی»، «پژمان فاتحی»، «وفا آذربار»، «محسن مظلوم» شد.

این چهار شهروند کرد در تیرماه سال جاری بازداشت و از آن هنگام هیچ خبری درباره وضعیت بازداشت، سلامتی یا حتی زنده‌ بودن آن‌ها منتشر نشده است.

به‌نوشته سازمان عفو بین‌الملل، دستگاه‌های امنیتی حکومت ایران، هفت ماه است که محل نگهداری و شرایط بازداشت این افراد را از خانواده‌ها و وکلایشان مخفی کرده‌اند.

این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین نوشت این زندانیان در معرض شکنجه‌های شدید، محاکمه‌های ناعادلانه و صدور حکم اعدام قرار دارند.

خبرگزاری صدا‌وسیما و برخی از وب‌سایت‌های وابسته به‌نهادهای امنیتی، تاکنون دو مرتبه اعتراف‌های اجباری این چهار شهروند کرد را منتشر کرده‌اند.

این افراد متهم شده‌اند که از طریق همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل، برای انفجار یک مرکز صنعتی در اصفهان اقدام کرد‌ه‌اند