سفر تابوت ملکه الیزابت دوم آغاز شد

3

تابوت بلوطین حامل پیکر ملکه الیزابت دوم ساعت ۱۰ صبح یکشنبه از بالمورال، محل وفات او در ارتفاعات اسکاتلند، خارج شد. خودروی حامل تابوت ملکه در پایان سفری شش ساعته از میان خیابان‌هایی که مردم سوگوار در دو سوی آن ایستاده‌اند عبور خواهد کرد و تابوت را ابتداء به ادینبورگ، پایتخت اسکاتلند، خواهد رساند.

تابوت او پس از رسیدن به ادینبورگ به سمت کاخ «هالی‌رود‌هاوس» تشییع می‌شود و مطابق برنامه قرار است که راس ساعت ۱۶ به این کاخ برسد. تابوت ملکه الیزابت دوم سپس صبح روز دوشنبه با مشایعت خانواده سلطنتی برای برگزاری مراسمی ویژه به کلیسای جامع سنت جايلز در ادینبورگ منتقل می‌شود. تابوت پس از پایان مراسم به مدت ۲۴ ساعت و برای ادای احترام مردم علاقمند به او در این کلیسا باقی می‌ماند.

تابوت بلوطین حامل پیکر ملکه الیزابت دوم روز سه‌شنبه با پروازی از فرودگاه ادينبورگ به لندن و سپس به کاخ باکينگهام فرستاده می‌شود. بعد از ظهر چهارشنبه (۱۴ سپتامبر)، تابوت به سالن وست‌مینستر لندن منتقل می‌شود و از روز پنج‌شنبه تا فرا رسیدن روز خاکسپاری، برای ادای احترام و وداع مردم علاقمند به خاندان سلطنتی با ملکه در انظار عمومی قرار می‌گیرد.

مطابق برنامه اعلام شده، مراسم خاکسپاری پیکر ملکه الیزابت دوم ساعت ۱۱ روز دوشنبه (۱۹ سپتامبر) در کلیسای وست مینستر لندن و با حضور خانواده سلطنتی بریتانیا، سیاست‌مداران و رهبران جهان برگزار خواهد شد.

روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر در بریتانیا تعطیل رسمی هم خواهد بود.

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا و فرزند ارشد ملکه الیزابت دوم پیش از خاکسپاری پیکر او از اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز دیدار می‌کند.

ملکه الیزابت دوم روز پنجشنبه (۸ سپتامبر) در سن ۹۶ سالگی و پس از ۷۰ سال سلطنت در اقامتگاه تابستانی خود درگذشت.