سفر وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه

۵

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، امروز (یکشنبه ۵ مارس) در آغاز سفری به خاورمیانه، وارد اردن شد. قرار است او در ادامه این سفر، از اسرائیل و مصر نیز بازدید کند. مقامات آمریکایی گفته‌اند این سفر به منظور حمایت از متحدان این کشور برای مقابله با «تهدیدهای فزاینده ایران» خواهد بود.

آقای آستین قبل از سفرش در توییتی گفت در این سفر با رهبران هم‌پیمانان آمریکا دیدار خواهد کرد. او همچنین بر «تعهد ایالات متحده برای ایجاد ثبات و پیشبرد منافع مشترک در منطقه» تاکید کرد.

وزارت دفاع آمریکا در اطلاعیه‌ای پیش از این سفر اعلام کرد این سفر بیشتر حول تهدیدهای فزاینده‌ای است که از جانب ایران ایجاد می‌شود.

به گزارش رویترز به نقل از این وزارتخانه، این تهدیدها شامل «ارسال سلاح، آموزش و تأمین مالی گروه‌های نیابتی این کشور» در منطقه است. این اطلاعیه همچنین به نگرانی ایالات متحده از تهدیدهای سایبری، حملات پهپادی و موشک‌های بالستیک، و فعالیت‌های خشونت‌بار گروه‌های نیابتی ایران در منطقه اشاره می‌کند.

به نقل از یک مقام ارشد نظامی آمریکایی، همکاری‌ در زمینه «سیستم یکپارچه پدافند هوایی» از محورهای مورد بحث در این سفر خواهد بود.

اخیرا و پس از گزارش تازه آژانس، مبنی بر کشف آثاری از اورانیوم غنی شده تا «۸۳/۷ درصد» در سایت فردو نگرانی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران شدیدا افزایش یافته است.

این درصد خلوص اورانیوم، نزدیک به غنای ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی است.

بر اساس همین گزارش، آقای گروسی روز جمعه، ۳مارس به تهران سفر کرد و با رئیس جمهور، وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به طور جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

در پایان این سفر، دو طرف بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند که در آن گفته شده ایران موافقت کرده درباره یافت شدن ذرات اورانیوم در سه مرکز اعلام نشده به آژانس، اطلاعات بیشتری به این نهاد بدهد.