سفیر ایران در عراق می‌گوید «به نظر می‌رسد همه کشته‌شدگان انفجار خودرو زائران، ایرانی هستند»

08

سفیر ایران در عراق می‌گوید به نظر می‌رسد یازده نفری که در حادثه انفجار خودرو زائران در عراق کشته شده‌اند، ایرانی هستند. محمد کاظم آل صادق به خبرگزاری ایسنا گفته است که «سه نفری که زنده هستند اعلام کردند که همه مسافران ون ایرانی بوده‌اند».

به گفته آقای آل صادق اجساد کشته‌شدگان در حال انتقال برای تشخیص هویت است.

پیشتر مسئولان هلال احمر اعلام کرده بودند که در حادثه انفجار یک خودرو حامل زائران ۱۱ نفر کشته و حدود ۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

به گفته معاون مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر ایران برخورد سه وسیله نقلیه با یکدیگر موجب وقوع این حادثه شده است.

طاهر درودی گفت «یک دستگاه مینی‌بوس در حال حرکت در مسیر بوده که در نزدیکی یک پمپ بنزین با یک دستگاه ون برخورد کرده است. پس از آن هم ون به دلیل آنکه کپسول گاز در آن قرار داشته دچار انفجار شده و با کامیونی که جلوتر قرار داشته برخورد کرده است.»

آقای درودی گفت که بر اساس قوانین کشور عراق «مصدومان به بیمارستان منتقل شده و در آنجا باید تعیین تکلیف شوند، از این رو حادثه‌دیدگان نیز به بیمارستان دیوانیه عراق منتقل شدند.»

هشدار صدر

مقتدی صدر

منبع تصویر، REUTERS

همزمان گزارش شده است که مقتدی صدر، از رهبران شیعیان عراق، با صدور پیامی درباره هر گونه «آزار کلامی و فیزیکی» زائران اربعین، «به ویژه برادران ایرانی» هشدار داد و چنین رفتارهایی را «غیرقابل قبول و حرام» دانست.

این پیام پس از آن منتشر می‌شود که طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی از تعرض کلامی به زائران ایرانی منتشر شده و در یک مورد هم گزارش‌هایی از حمله به زائران ایرانی در نزدیکی مرز منتشر شد. آقای صدر همچنین از هواداران خود خواسته در جریان راهپیمایی اربعین هیچ پرچم و پلاکاردی با خود حمل نکنند و همچنین بار دیگر بر موضع خود مبنی بر عدم دخالت گروه‌هایی مانند حشد الشعبی و سرایا اسلام در تامین امنیت مراسم اربعین تاکید کرده است. مقتدی صدر هفته گذشته هم با صدور پیامی به زبان فارسی از زائران ایرانی خواسته بود به قوانین کشورعراق احترام بگذارند.

پیش از این احمد وحیدی وزیر کشور در پی هرج و مرج در گذرگاه‌های مرزی و کمبود امکانات، از زائران اربعین خواسته بود به سوی مرزها حرکت نکنند. سخنگوی فرماندهی نیروی انتظامی هم روز گذشته از توقف صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین خبر داد. حجم بالای زائران ایرانی در اربعین که از سوی بعضی نمایش قدرت ایران در عراق محسوب می‌شود، طی سال‌های اخیر حساسیت‌هایی در این کشور ایجاد کرده است. طی روزهای اخیر گزارش‌هایی هم از کمبود امکانات و معطلی مسافران و هرج و مرج در پایانه‌های مرزی ایران و عراق منتشر شده که منجر به گرمازدگی هزاران زائر شده است.