سقوط بزرگ بورس در نخستین روز کاری در ایران

6

در پایان معاملات روز شنبه ۶ آبان‌ ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران ۵۰ هزار و ۸۵۶ واحد نسبت به‌ روز چهارشنبه هفته پیش پایین‌تر آمد و به یک میلیون و ۹۵۱ هزار و ۲۱۷ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز ریزش ۲۳ هزار و ۵۴۸ واحدی داشت و در رقم ۶۵۳ هزار و ۱۷۶ واحد ایستاد.

شاخص کل فرابورس نیز با افت ۶۷۲ واحدی به رقم ۲۳ هزار و ۹۰۳ واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز با سقوط ۵ هزار و ۵۶۶ واحدی به ۱۱۴ هزار و ۶۰۴ واحد رسید.

روند منفی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای هشتمین روز ادامه یافت و ۱۱۶۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به‌ روز چهارشنبه ۳۲۸ درصد رشد داشت.

روز بحرانی بورس در معاملات شنبه با کاهش ۸۵ درصدی صف‌های خرید و رسیدن آن به ۲۰ میلیارد تومان تکمیل شد. همچنین، صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۷۲ درصدی به ۱۱۶۸ میلیارد تومان رسید.

در روز شنبه، فقط ۱۵ نماد بورس صف خرید داشتند و ۳۲۳ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند.

اگرچه سقوط بورس در نخستین روز هفته با توجه‌ به اخبار تحولات منطقه‌ای پیش‌بینی می‌شد، تحلیلگران بورس بر این باورند که شدت سقوط روز شنبه سبب شده است نگرانی از تداوم این روند در روزهای آینده‌ سبب نگرانی فعالان بازار شود.

در صورت تداوم این روند، احتمال توقف موقت فعالیت بورس برای کاستن از میزان التهاب حاکم بر بازار می‌رود.

برخی کارشناسان معتقدند در حالی‌ که روز چهارشنبه هفته گذشته برآورد بازار این بود که آتش‌بس در غزه برقرار شود، اعلام خبر حمله زمینی اسرائیل به غزه، همراه با تنش رو به‌ افزایش میان جمهوری اسلامی و آمریکا، سبب شده است بازار در وضعی قرار بگیرد که «جذابیتی برای سرمایه‌های جدید و حتی سرمایه‌های بزرگ، که معمولا لیدر و کاتالیزور مهم حرکت بازار هستند، نداشته باشد.»

از سوی دیگر، این بحران سبب شد مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، در جمع خبرنگاران حاضر شود و‌ اعلام‌ کند: «این روزها به‌دلیل ریسک سیاسی که به وجود آمده، به‌دلیل شرایط ریسک سیستماتیک، بازار سرمایه به آن عکس‌العمل منفی نشان داده‌ و قطعا کنترل خواهد شد.»

رئیس سازمان بورس در خصوص احتمال تعطیلی بورس تهران همانند بورس استانبول نیز گفت: «این شرایط باید در شورای‌عالی بورس تصمیم‌گیری شود.» سخنانی که بیش‌ از پیش موجب شکل‌گیری شایعاتی پیرامون اوضاع بورس در روزهای آینده شده است و بی‌شک به التهاب حاکم بر فضای بورس خواهد افزود.