سه زندانی بلوچ «در آستانه اعدام قرار دارند»

1

فعالان حقوق بشر گزارش می‌دهند که سه شهروند اهل سیستان و بلوچستان به نام‌های صبور شه‌بخش، امیر رامشک و عبدالبصیر پژم توتازهی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.

خبرگزاری حال‌وش که اخبار حقوق بشر سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد نوشت: «عبدالبصیر از سال ۱۳۹۳ در یزد بازداشت و بعد از چندین سال بلاتلیکفی از دادگاه انقلاب یزد به اعدام محکوم شده است. از وی موادی کشف نشده و نامبرده بارها در دادگاه اتهامات مطروحه علیه خودش را رد کرده است که با این وجود بدون توجه به دفاعیات به اعدام محکوم شده است.»

در این گزارش همچنین آمده است که «دو زندانی بلوچ دیگر از زندانیان منتقل شده در روز گذشته به قرنطینه زندان یزد به نام های «صبور شه بخش» حدودا ۳۲ ساله فرزند محراب و «امیر رامشک» ۳۴ ساله فرزند رضا پیشتر توسط حال وش احراز هویت شده بودند.»

به گزارش خبرگزاری هرانا آقای شه بخش در سال ۱۳۹۹ در یزد بازداشت و در سال ۱۴۰۰ توسط دادگاه انقلاب یزد برای اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شد.

حال‌وش می گوید که در چهار روز گذشته دستکم ۱۳ زندانی بلوچ از جمله دو زن در زندانهای ایران اعدام شده اند.

این خبرگزاری می نویسد که «از ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ دست کم ۱۱۷ شهروند بلوچ در زندانهای مختلف کشور اعدام شده اند که این آمار تعداد افراد احراز هویت شده است که نگرانی فعالان و سازمانهای حقوق بشری را بدنبال داشته است.»