شانزدهمین روز بازی‌های آسیایی: نمایش ناامیدکننده فرنگی‌کاران ایرانی

02

در شانزدهمین روز بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ در هانگژوی چین، چهار عضو تیم ملی کشتی فرنگی ایران که از اصلی‌ترین امیدهای کاروان ایران برای کسب طلا بودند موفق به ایستادن روی سکوهای قهرمانی نشدند. فرنگی‌کاران ایران به دو نقره و یک برنز رضایت دادند تا گمانه‌زنی‌ها برای ثبت بدترین عملکرد در بازی‌های آسیایی در تاریخ ورزش ایران بیشتر شود.

از صبح روز چهارشنبه ۱۲ مهر و در مسابقات کشتی فرنگی، میثم دلخوانی در وزن ۶۰ کیلوگرم در دور نخست با نتیجه ۷ بر ۲ نماینده هند را شکست داد، اما در دور بعد، با نتیجه ۴ بر ۲ مغلوب آدیوس سلطان گالی از قزاقستان شد که با توجه به شکست حریف ازبکی در مرحله بعد، دلخوانی از گردونه مسابقات حذف شد.

در وزن ۶۷ کیلوگرم، دانیال سهرابی، که ابتدا نمایندگانی از کشورهای کره شمالی و کره جنوبی را شکست داده بود، در نیمه‌نهایی و در حالی که مقابل شرماخانبت از قزاقستان با امتیاز ۹ بر ۴ پیش بود، ضربه فنی شد و به مرحله رده‌بندی رفت. سهرابی در این مرحله با برد ۳ بر ۲ در مقابل حریف چینی به مدال برنز بازی‌های آسیایی رسید.

هچنین، امین کاویانی‌نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم کشتی فرنگی، در دو مسابقه، رقیبانی از کره جنوبی و ازبکستان را از پیش رو برداشت. او در نیمه‌نهایی، پس از تساوی یک-یک در مقابل لیو ریو از چین، به‌دلیل کسب امتیاز آخر در این کشتی برنده شد و به فینال رسید. اما در مسابقه نهایی در مقابل حریف قهرمان جهان از قرقیزستان، مسابقه با نتیجه تساوی یک-یک پایان یافت و این‌ بار، به‌دلیل اینکه حریفش امتیاز آخر را گرفته بود، بازی را واگذار کرد و به مدال نقره بسنده کرد.

در ادامه، ناصر علیزاده در ۲ دور ابتدایی وزن ۸۷ کیلوگرم، آتابک عزیزبکوف از قرقیزستان و آناممدوف از ترکمنستان را با اختلاف چشمگیری شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی رسید. سپس، با نتیجه ۵ بر ۱ مقابل سونیا کومار از هند نیز پیروز شد تا فینالیست شود. اما در مسابقه فینال و در روز جنجالی داوری، با نتیجه ۷ بر ۴ برابر حریف ازبکستانی شکست خورد و به مدال نقره رسید تا این روز بدون کسب مدال طلا برای شاگردان حسن رنگرز به پایان برسد.

دو نماینده دیگر کشتی فرنگی ایران در این بازی‌ها فردا، پنجشنبه، در وزن‌های ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم به روی تشک خواهند رفت.

در دیگر رشته‌هایی که کاروان ایران در آن‌ها امید به کسب مدال داشت، روز دوشنبه تیم سنگ‌نوردی ایران با ترکیب خانوادگی رضا و مهدی و میلاد علیپور در مرحله یک‌چهارم نهایی و در کمال ناباوری برابر سنگاپور شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت.

در وزنه‌برداری نیز، در دسته ۸۱ کیلوگرم مردان، حسین سلطانی با بالا بردن وزنه ۱۵۴ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۱۸۱ کیلوگرم در دوضرب پنجم شد و از رسیدن به مدال بازماند.

از سوی دیگر، تیم میکس ریکرو تیراندازی با کمان ایران با ترکیب رضا شبانی و مبینا فلاح، که ابتدا در یک‌چهارم‌ نهایی با نتیجه ۶ بر صفر مقابل کشور میزبان به پیروزی رسیده بود، در مرحله نیمه‌نهایی مقابل ژاپنی‌ها شکست خورد و سپس دیدار رده‌بندی را نیز به اندونزی واگذار کرد تا به مدال نرسد.

همچنین، در شنا و شیرجه، در بخش شیرجه انفرادی روی سکوی ۱۰ متری، محمد مقدسی با کسب رتبه دهم به کارش پایان داد.

در سوارکاری و در بخش پرش از مانع نیز تیم ملی ایران با ترکیب مسعود مکاری‌نژاد و امید غریبی و نغمه خانجانی، بعد از صعود از دور اول، رتبه‌ای بهتر از یازدهمی کسب نکرد.

اما در روز پر از شکست کاروان ایران، تیم‌های زنان و مردان کبدی ایران امیدوارکننده ظاهر شدند. ابتدا تیم ملی کبدی زنان ایران در دومین دیدارش در بازی‌های آسیایی با برد ۵۴ بر ۱۶ مقابل بنگلادش به مرحله بعدی رفت و سپس تیم ملی کبدی مردان ایران با نتیجه مقتدرانه ۶۴ بر ۲۳ کره جنوبی را شکست داد.

دور ششم مسابقات شطرنج بازی‌های آسیایی هانگژو نیز با رقابت تیمی ایران و ویتنام پیگیری شد. ملی‌پوشان شطرنج جمهوری اسلامی ایران برابر حریف به تساوی ۲-۲ رسیدند. اگرچه ابتدا با اين تساوى بخت قهرمانى ايران به خطر افتاده بود، در ادامه، به‌دلیل تساوى چين و هند، ايران دوباره توانست صدرنشينى را حفظ كند تا پرهام مقصودلو، ستاره ایرانی شطرنج جهان، بتواند از «قطعیت کسب مدال طلای شطرنج ایران» سخن بگوید.

در همین حال، تیم ملی واترپلو ایران، پس از دو برد، در سومین دیدارش در مرحله گروهی با نتیجه ۱۵ بر ۷ مقابل چین شکست خورد، اما به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد.

و در پایان، تیم ملی بسکتبال ایران، که از بخت کسب مدال بازمانده است، در نخستین دیدار برای کسب جایگاه پنجم تا هشتمی، کره جنوبی را با نتیجه ۸۹ بر ۸۲ شکست داد.

این در حالی است که تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی در سری مسابقات انتخابی المپیک پاریس، از ساعت ۱۶.۳۰ امروز به وقت ایران به مصاف تیم ملی چک رفته است. تیم ایران تا پایان دست دوم دو-صفر عقب افتاده است و در صورت شکست، تا حد زیادی از صعود به المپیک ۲۰۲۴ ناامید خواهد شد. شکست‌های متوالی ورزش ایران در ماه‌های اخیر بیش از پیش نشان از عملکرد ضعیف مدیران سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی در ورزش دارد.

تا پایان شانزدهمین روز بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳، کاروان ورزشی ایران با کسب ۶ مدال طلا، ۱۶ نقره، و ۱۷ برنز در رده یازدهم جدول مدال‌ها ایستاده است. درصورت تثبیت چنین رتبه‌ای تا روز پایانی بازی‌ها، بدترین علمکرد کاروان ورزشی ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی رقم خواهد خورد.