شاهزاده رضا پهلوی در اسرائیل خواهان «حمایت حداکثری» جامعه جهانی از اعتراضات مردمی ایران شد

Screen Shot 2023-04-19 at 11.52.16 AM

شاهزاده رضا پهلوی روز چهارشنبه ۳۰ فروردین در یک نشست خبری مشترک با گیلا گاملی‌اِل، وزیر اطلاعات اسرائیل، خواستار «حمایت حداکثری» جامعه جهانی از خیزش اخیر مردمی در ایران شد.

او گفت من اینجا هستم تا ببینم چگونه می‌توان با همکاری یکدیگر به مردم ایران در راستای کارزارشان برای رسیدن به آزادی کمک کنیم.

رضا پهلوی در ادامه تصریح کرد حمایت بین‌المللی برای موفقیت جنبش اعتراضی مردم ایران برای پایان دادن به رژیم فعلی امری «کلیدی» است؛ «در کنار کارزار فشار حداکثری تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، جامعه جهانی را به حمایت حداکثری از مردم ایران فرا می‌خوانم».

او گفت چنین حمایتی به مردم عادی ایران ابزار مناسب برای غلبه بر چالش‌ها برای مواجهه با رژیمی فراهم می‌کند که به شدت وحشیانه و سرکوبگر است.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین در این نشست خبری «دموکراسی» در اسرائیل را ستود.

او اظهار داشت: در ایران یک حکومت دیکتاتوری مذهبی حاکم است و اگر حکومتی سکولار در ایران بوجود بیاید تاثیر مثبتی در منطقه خواهد داشت.

شاهزاده رضا پهلوی اعتراضات «زن، زندگی آزادی» را نخستین انقلاب زنان در تاریخ مدرن ایران خواند و گفت اولین دشمن زنان ایران، حکومت حاکم بر کشور است.

او در ادامه تصریح کرد می‌دانم که ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها اهمیت بالایی برای شراکت راهبردی و همکاری دو کشور در آینده قائل هستند و من به اینجا آمده‌ام تا این پیام را به شهروندان اسرائیلی برسانم: «فقط من نیستم، بلکه میلیون‌ها ایرانی بی‌صدا هستند که در اسارت و در سرکوب، همین احساسات را دارند».

جمهوری اسلامی در چند دهه‌ای که از عمرش می‌گذرد هرگز اسرائیل را به رسمیت نشناخته، بارها این کشور را به نابودی مطلق تهدید کرده و حتی قتل عام یهودیان، هولوکاست، را انکار کرده است.

آقای پهلوی با اشاره به پیشینه تاریخی ایران و اسرائیل، خصوصا آزادی یهودیان از بابل توسط کوروش بزرگ و کمک به بازسازی معبد سلیمان گفت: «میزان محبت و احساساتی که جامعه ایرانی اسرائیل و همچنین شهروندان عادی اسرائیل در دیدار با او از خود نشان داده‌اند، بسیار گرم و تأثیرگذار بوده است».

او با اشاره به قرار گرفتن نام جمهوری اسلامی به‌ عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان، گفت این رژیم نماینده مردم ایران نیست.

رضا پهلوی در سفر چند روزه‌اش به اسرائیل با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، شماری از رهبران سیاسی آن کشور و ایرانی‌تبارهای مقیم اسرائیل دیدار و گفتگو کرد.

او بعد از این نشست خبری همراه با خانم گاملی‌اُل به بازدید از تجهیزات آب شیرین‌کن سورِک اسرائیل رفت.

آقای پهلوی با انتشار توئیت و تصویری از بازدید خود از این تاسیسات گفت: «در حالی که جمهوری اسلامی در ایران دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها را به بیابان تبدیل می‌کند، در اسرائیل، دولت و صنعت، کویر را به آب تبدیل می‌کنند».

او گفت پس از گفتگو با دانشمندان، کارشناسان آب و مبتکران زیرساخت در اینجا، من مطمئن هستم که یک ایران آزاد و دموکراتیک می‌تواند در همکاری با اسرائیل، آسیب‌های محیط‌زیستی ایجادشده از سوی جمهوری اسلامی را جبران کند و اکوسیستم آبی ایران را نوسازی و بازسازی نماید.

پیشتر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۱۳۹۷ در پیامی ویدیویی با اشاره به بحران کم‌آبی در بسیاری از مناطق ایران گفته بود برای انتقال فن‌آوری در این زمینه وب‌سایتی به زبان فارسی راه اندازی می‌کند.

در سال‌های گذشته، بسیاری از منابع آبی ایران به دلیل مدیریت نادرست و خشکسالی در معرض خشک‌شدن قرار گرفته یا خشک شده‌اند.