شاهزاده رضا پهلوی در پارلمان اروپا: مردم ایران را به رسمیت بشناسید نه جمهوری اسلامی را

۳

شاهزاده رضا پهلوی در سخنرانی خود در پارلمان اروپا گفت که به آنجا آمده است تا به مردم ایران بگوید «تنها نیستند و اروپا مردم ایران را به رسمیت می‌شناسد نه جمهوری اسلامی را».

ولیعهد سابق ایران روز چهارشنبه ۱۰ اسفند در این سخنرانی، بر اهمیت حمایت کشورهای اروپایی از اعتراضات سراسری در ایران تاکید کرد.

او گفت: «جنبش ملی ما باید متکی به خودمان باشد و هیچ کشور خارجی نباید ما را نجات دهد، اما حمایت اروپا می‌تواند بسیار به جنبش مردم ایران کمک کند».

این سخنرانی شاهزاده رضا پهلوی در ادامه حضور هفته‌های اخیر او در مجامع اروپایی بویژه کنفرانس امنیتی مونیخ بود. او در این مدت همچنین با چند تن از نمایندگان پارلمان‌ها و سناتورهای کشورهای اروپای غربی دیدار داشته است.

ولیعهد سابق ایران در پارلمان اروپا بار دیگر تاکید کرد که فقط خواهان فشار حداکثری غرب بر جمهوری اسلامی نیست، بلکه خواستار حمایت حداکثری جهانی از مردم ایران است.

شاهزاده رضا پهلوی به فعالیت‌ها و اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی در اروپا و همچنین کمک به روسیه در جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: «این رژیم همان طور که علیه کشور خودم می‌جنگد، در جنگ اوکراین هم مشارکت می‌کند».

او با این حال تاکید کرد که «به هیچ وجه از یک جنگ خارجی علیه ایران حمایت» نمی‌کند.

پارلمان اروپا پیشتر با تصویب قطعنامه‌ای خواستار تروریستی شناخته شدن سپاه پاسداران از سوی اتحادیه اروپا شده است. شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به این موضوع گفت که در صورت تروریستی شناخته شدن سپاه «ظرفیت ایران در ارعاب مردم خودش و شما کمتر و کمتر می‌شود».

او همچنین به بحران زیست‌محیطی در ایران اشاره کرد و گفت پیامدهای اجتماعی و اقتصادی این بحران در ایران «ممکن است موج جدیدی از پناهندگان را به سمت اروپا روانه کند».

ولیعهد سابق ایران افزود این بحران زمانی حل خواهد شد که «یک تغییر سیاسی کامل» در ایران رخ دهد.

چارلی وایمرز نماینده سوئد در پارلمان اروپا نیز در حاشیه این سخنرانی گفت که حضور آقای پهلوی در پارلمان اروپا «یک پیام قوی و محکم به رهبران اروپایی و اپوزیسیون ایرانی است».

او تاکید کرد که نیروهای مخالف جمهوری اسلامی «بیش از هر زمان دیگری متحد هستند» و «پیام‌ها نشان‌دهنده این است که اتفاقات خوبی در حال وقوع است».

حضور شاهزاده رضا پهلوی در مجامع دیپلماتیک غربی، خشم مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه وزارت خارجه ایران را برانگیخته است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه گفت که در گفت‌وگوی اخیرش با دبیرکل سازمان ملل متحد، شاهزاده رضا پهلوی را به «فرزند هیتلر» تشبیه کرده و گفته است: «آیا آلمانی‌ها می‌پذیرند که اگر هیتلر فرزندی داشت امروز بیاید صدراعظم آلمان شود؟»

پیشتر نیز علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بارها در سخنرانی‌هایش علیه آقای پهلوی موضع گرفته است.

شاهزاده رضا پهلوی بارها به کشورهای جهان به‌ویژه قدرت‌های غربی اطمینان داده که سرنگونی نظام جمهوری اسلامی و روی کارآمدن یک حکومت مردم‌سالار، به نفع صلح و ثبات جهانی است و علاوه بر منافع ملی، منافع جامعه بین‌المللی را هم تامین می‌کند