شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال؛ اسد وارد عربستان شد

0

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پس از سال‌ها انزوا شامگاه پنجشنبه در آستانه اجلاس سران اتحادیه عرب وارد جده عربستان سعودی شد.

تلویزیون عربستان تصاویری از رئیس جمهوری سوریه منتشر کرد که در آن‌ها اسد خندان در حال پایین آمدن از پله‌های هواپیما است و با استقبال شاهزاده بدر بن سلطان معاون فرماندار منطقه مکه روبرو می‌شود. در این مراسم احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز حاضر بود.

آخرین باری که بشار اسد در نشست اتحادیه عرب شرکت کرده بود به سال ۲۰۱۰ بر می‌گردد اما پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه عضویت این کشور در اتحادیه عرب تعلیق شد.

امارات در سال ۲۰۱۸ روابط خود را با سوریه از سر گرفت و برای حضور دوباره سوریه در اتحادیه عرب نقش پررنگی ایفا کرد.

اتحادیه عرب اخیرا بر لزوم ایفای «نقش رهبری» برای دستیابی به یک راه حل در سوریه تاکید کرده است.

سوریه نیز به نوبه خود بر روی عادی سازی کامل روابط با کشورهای عربی به ویژه پادشاهی‌های ثروتمند خلیج فارس برای تامین هزینه بازسازی این کشور چشم دوخته است.

روزنامه الوطن چاپ سوریه اعلام کرد که اسد احتمالا عصر پنجشنبه و صبح جمعه با چند تن از رهبران در نشست‌های دو جانبه دیدار خواهد کرد.

اسد در زمان جنگ داخلی سوریه تنها به روسیه و ایران سفر کرده بود و در دو سال گذشته به عمان و امارات نیز رفت.

روابط بین سوریه و عربستان از زمان روی کار آمد اسد در سال ۲۰۰۰ و پس از مرگ پدرش حافظ اسد متلاطم بود. روابط دو کشور در سال ۲۰۱۲ در اوج درگیری‌های سوریه قطع شد. اما این دو کشور اخیرا بعد از ۱۱ سال بر سر بازگشایی سفارت‌های خود به توافق رسیدند.

کویت، مراکش و قطر همچنان مخالف عادی سازی روابط با سوریه هستند.