شش ماه تلاش برای سرنگونی حکومت ایران؛ آیا جدال به پایان رسید؟

6

شش ماه بعد از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، افکار عمومی و جامعه ایران بیش از هر زمان دیگری با پرسش‌هایی کلیدی روبه‌روست که پاسخ نهایی آن‌ها می‌تواند سرنوشت و آینده ملت ایران را شرح بدهد و همچنین برای گروه بزرگی از بازیگران بین‌المللی و شهروندان کشورهای دیگر، اهمیتی بسیار بالا داشته باشد.

آیا جمهوری اسلامی رفتنی است؟ آیا ایرانی‌ها واقعا آنطور که مخالفان اصرار دارند بار دیگر در میانه یک «انقلاب» هستند و تحولات بینادینی شبیه به آنچه در «انقلاب اسلامی» یا «انقلاب مشروطه» رخ داد در پیش است؟ یا اینکه حکومت از شکل‌گیری یک انقلاب دیگر جلوگیری کرد و در سرکوب اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» موفق شده است؟

از اساتیدی که زندگی‌شان به بررسی نظریه‌های سیاسی می‌گذرد، تا جامعه‌شناسان، اقتصاددانان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی در این مدت از طریق صدها مصاحبه و مقاله در ارتباط با این پرسش‌ها، پاسخ‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند.

همزمان، فعالان سیاسی موافق و مخالف جمهوری اسلامی نیز به شکل فعالانه‌ای در تلاش هستند تا برای پاسخ به این پرسش‌ها، تفسیر سیاسی مورد نظر خود را به روایت غالب در گفتمان عمومی تبدیل کنند. چرا که در مبارزه این دو گروه، گفتمان عمومی و باور پذیرفته شده در سطح جامعه ایران در ارتباط با سرنوشت اعتراض‌ها، خود بخش مهمی از مسیر دستیبابی به قدرت سیاسی یا حفظ آن، محسوب می‌شود.