شمار جان‌باختگان اعتراضات سراسری در ایران به ۴۳۴ تن رسید

Screen Shot 2022-11-21 at 8.29.54 PM

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد از ۲۶ شهریور تا ۳۰ آبان ۴۳۴ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۶۰ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا پایان ۳۰ آبان ۱۷۴۷۳ نفر اعلام کرد و افزود: «از این تعداد هویت ۳۰۶۰ تن مشخص شده است.»

با تداوم اعتراضات سراسری بعد از فراخوان‌های سه‌روزه آبان ماه، شمار شهرهای معترض نیز به ۱۵۵ شهر افزایش یافت. ۱۴۲ دانشگاه کشور نیز به اعتراضات پیوسته‌اند که در این میان ۵۴۴ دانشجو بازداشت شده‌اند.

در این روز، همچنین ۱۰۶۴ تجمع شهری و دانشگاهی در سراسر کشور صورت گرفت که بیشترین میزان خشونت از سوی نیروهای امنیتی را به دنبال داشت.

بر اساس گزارش‌ها، بخش قابل توجهی از ۱۰۶۴ تجمع در استان‌های غربی بوده و در روز دوشنبه شاهد خشن‌ترین برخورد نیروهای امنیتی طی دو ماه گذشته بودیم.

روز گذشته شاهد واکنش تشکل‌های صنفی داخلی و بین‌المللی به وقایع جاری در شهرهای مختلف کشور نیز بودیم.

در همین رابطه کنفدراسیون‌ جهانی اتحادیه‌های کارگری نوشت: «این رژیم به طورمداوم حقوق بنیادی زنان، اقلیت‌های مذهبی و قومی، فعالان سیاسی و جامعه «ال‌جی‌بی‌تی‌کیوپلاس» را نقض کرده است و باید هرچه سریعتر زندانیان سیاسی و کارگران بازداشت شده را آزاد کند.»

سی‌ان‌ان نیز پس از یک بررسی دوماهه، در گزارشی تحقیقی به اعتراضات و بازداشت‌ها در ایران پرداخت و نوشت: «پسران و دختران، در بازداشت با خشونت جنسی روبرو هستند و بعضا در زندان به آنها تجاوز می‌شود.»

در داخل کشور نیز خانه سینمای ایران در اعتراض به ادامه خشونت‌ها علیه مردم ایران و بدلیل احضار و بازداشت پی در پی اعضای خود هشدار داد در صورتی که تهدیدها و بازداشت ها پایان نیافته و سینماگران بازداشت شده آزاد نشوند، از اعضای خود خواهد خواست دست به اعتصاب زده ، از همکاری با پروژه های سینمایی و تلویزیونی خودداری کرده و در برابر سازمان سینمایی تحصن کنند.

خانه موسیقی نیز روز گذشته ضمن محکوم کردن بازداشت اهالی موسیقی در بیانیه‌ای ندشت: با احترام به تمام اهالی شریف موسیقی ایران و درک نگرانی‌ها و دغدغه‌های به حق شما دوستان، خانه موسیقی ایران تا لحظه آزادی تمام هنرمندان لحظه‌ای از تلاش دست بر نخواهد داشت.