صادرات ایران به افغانستان در دوران طالبان کاهش یافت

02

روح‌الله لطیفی، عضو کمیسیون خانه صنعت معدن و تجارت ایران، میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۱ را یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار اعلام کرد.

او به رسانه‌های داخلی ایران گفت که حجم صادرات به افغانستان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۱۱ درصد کاهش یافته و میزان واردات از این کشور هم به ۲۹ میلیون دلار رسیده است.

لطیفی اضافه کرد افغانستان پس از عراق، ترکیه و امارات متحده عربی، چهارمین مقصد کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ بوده است.

این مسئول خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت که در این سال، حدود ۹۶ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۱۱۷ تن کالا به ارزش ۵۸ میلیارد و ۸۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۵۶ دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه مبادله شده است.

افغانستان تحت کنترل طالبان با بحران شدید مالی مواجه است و بیشتر کارخانه‌های آن یا دچار رکودند یا تعطیل شده‌اند. بخش زیادی از مواد خام موردنیاز در کارخانه‌های صنعتی افغانستان از ایران تامین می‌شود. همچنین در بیشتر استان‌ها کالاهای ایرانی همواره پرفروش‌ بوده‌اند. این در حالی است که در حکومت طالبان، توان خرید مردم پایین آمده است.

بر اساس گزارش اوچا، نزدیک به ۲۰ میلیون شهروند افغانستان با گرسنگی شدید مواجه‌اند و از این میان شش میلیون نفر در یک‌قدمی قحطی قرار دارند که بالاترین تعداد در دنیا است.

بیشتر تاجران و صنعتگران افغانستان با روی کار آمدن طالبان در اوت ۲۰۲۱، به ایران مهاجرت و بخشی از سرمایه‌هایشان را نیز به این کشور منتقل کردند.

هیچ کشوری رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است و به همین دلیل، طالبان در تلاش‌اند روابط تجاری خود را با کشورهای همسایه از جمله ایران گسترش دهند. از زمان روی کار آمدن طالبان، چندین هیئت به جمهوری اسلامی سفر کرده‌اند و ارتباطات میان کابل و تهران روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان، در اسفند‌ماه به ایران رفت و از بندر چابهار و شماری از کارخانه‌های ایران بازدید کرد. در ماه‌های اخیر مقام‌های ایرانی و طالبان درباره استفاده از بندر چابهار، خط آهن خواف‌ــ‌هرات، تسهیلات در گذرگاه‌های مرزی و سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج معادن مذاکراتی انجام داده‌اند.