صالح نیکبخت در غیاب خانواده مهسا امینی جایزه ساخاروف را دریافت کرد

3

وکیل خانواده مهسا (ژینا) امینی که توانسته از ایران خارج شود به همراه افسون نجفی خواهر یکی از قربانیان اعتراضات ایران و مرسده شاهین‌کار از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات با حضور در پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را دریافت کردند.

صالح نیکبخت روز سه‌شنبه بیست و یکم آذر در مقابل رئیس و اعضای پارلمان اروپا و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که از طرف همه زنان ایران از اهدای این جایزه ساخاروف به مهسا امینی قدردانی می‌کند.

وکیل خانواده امینی کمی پیش از دریافت این جایزه گفت که «ژینا» تجسم زندگی بود.

سخنرانی صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی
سخنرانی صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی

اواخر مهرماه اعلام شد که پارلمان اروپا جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا را به مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران اهدا می‌کند.

مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در بازداشت گشت ارشاد در تهران به کُما رفت و سه روز بعد در بیمارستان کسری در تهران جان باخت.

عکس از اعتراضات در ترکیه

بیشتر در این باره:

جایزه عالی حقوق بشری اتحادیه اروپا به مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» اهدا شد

کشته شدن او آغازگر موجی از اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی شد که به دلیل شعار اصلی آن، جنبش «زن، زندگی، آزادی» نام گرفت و همچنان ادامه دارد.

وکیل خانواده امینی به نمایندگی از این خانواده این جایزه را دریافت کرد، زیرا پیشتر امجد امینی، پدر مهسا امینی اعلام کرد او و خانواده‌اش که هنگام سفر برای دریافت جایزه حقوق بشر ساخاروف اتحادیه اروپا ممنوع‌الخروج شدند.