صدراعظم آلمان می‌گوید دستیابی قریب‌الوقوع به توافق هسته‌ای با ایران نامحتمل است

Screen Shot 2022-09-12 at 9.17.12 AM

صدراعظم آلمان می‌گوید انتظار ندارد که در آینده نزدیک توافقی با ایران برای احیای برجام حاصل شود.

اولاف شولتس روز دوشنبه ۲۱ شهریور پس از دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل در برلین، از این‌که جمهوی اسلامی ایران «هنوز واکنش مثبتی در مذاکرات هسته‌ای نشان نداده است» ابراز تأسف کرد ولی در عین حال گفت: «ما صبور خواهیم ماند».

او افزود: طرف‌های اروپایی مذاکرات احیای برجام «پیشنهادهایی ارائه کرده‌اند و هیچ دلیلی برای عدم موافقت ایران وجود ندارد»: باید توجه داشته باشیم که توافق برای احیای برجام مطمئنا به این زودی اتفاق نخواهد افتاد و از طرفی باید از تولید تسلیحات هسته‌ای توسط ایران جلوگیری کرد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، هم در این نشست خبری، با بیان لزوم اقدام علیه «تهدید فزاینده هسته‌ای شدن ایران»، گفت: «زمان آن است که از مذاکرات شکست‌خورده عبور کنیم».

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین بار دیگر تأکید کرد که «بازگشت به توافق تحت شرایط فعلی یک اشتباه است».

لاپید روز یکشنبه هدف از دیدار با شولتس را ایجاد «هماهنگی درباره برنامه هسته‌ای ایران و جمع‌بندی آخرین نکات» بر اساس تفاهم‌نامه مشترک همکاری استراتژیک، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور اعلام کرده بود.

همزمان، داوید برنئا، رئیس موساد، با تاکید بر این‌که اسرائیل در «امر مفتضحانه» احیای توافق هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران مشارکت نخواهد کرد، هشدار داد توافقی که در حال شکل‌گیری است «مصونیتی» برای تهران در برابر اقدامات سازمان جاسوسی اسرائیل ایجاد نخواهد کرد.

همزمان با رد و بدل شدن پیام‌های هشدارآمیز بین ایران و کشورهای اروپایی عضو برجام درباره برخی پنهان‌کاری‌های طرف ایرانی، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، برای دیدار با صدر اعظم آلمان و گفت‌وگو درباره ایران به برلین سفر کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز روز دوشنبه اعلام کرد امیدوار است که ایران «هرچه زودتر» همکاری را آغاز کند: ما آماده ایم، ما می‌خواهیم درباره پرونده پادمانی شفاف‌سازی شود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبه گفت تهران آماده ادامه «همکاری سازنده» با آژانس بین‌المللی هسته‌ای و ادامه مذاکره برای رفع تحریم‌هاست و در عین حال از طرف‌های مذاکره خواست که «تسلیم فشار اسرائیل» نشوند.

این در حالی است که در پی اصرار حکومت ایران بر بسته شدن پرونده افشای ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشدهٔ خود، سه عضو اروپایی برجام روز شنبه خواستار همکاری بدون تأخیر و توأم با حسن نیت جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این موضوع شدند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در این بیانیه عنوان کردند که با توجه به ناکامی ایران در دستیابی به توافق برای احیای برجام، آن‌ها با شرکای بین‌المللی خود درباره بهترین راه مواجهه با ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس و توافق‌های پادمانی، مشورت خواهند کرد.

سه قدرت اروپایی همچنین تاکید کردند که برجام به هیچ وجه نمی‌تواند بهانه‌ای باشد تا ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی خود در رابطه با منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای شانه خالی کند و باید درباره منشا اورانیوم پیداشده در سایت‌های خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح فنی معتبر بدهد.